Susnet

2007-06-02

$£&%%"¤#£$€£@£!!!!

Det går bra nästan jämt. Utom när det går dåligt alltså. I dag gick det skitdåligt att hoja på Kanis. Jag hade packat alla grejer, bytt det Kojak-släta bakdäcket till ett nytt, riggat kameran och tagit med massor med välladdade batterier och laptopen för att kunna ladda över hjälmkamerafilmerna i. Väl i Älvsbyn var det 22 grader varmt, strålande sol och torrt och fint på berget. Jag ska inte sticka under stol med att jag var rätt så laddad på att hoja och filma. Tjötar lite med BikeParkMaster Hampus medan han städar undan efter pubgästerna från kvällen före. Första åket i liften filmar jag lite och njuter av livet, hoppar av, knäpper i gång kamera och rullar i väg. Kör övre delen av "nya dh" (bra uppvärmning men inte så kul annars), byter till lätta ns:en och avslutar med 4x-banan. Film kommer på YouTube när jag klippt ihop nåt. Det känns riktigt bra för ett första åk, jag brukar inte komma igång på riktigt förrän efter några åk. Hoppar på liften direkt igen och tusan vad varmt det är i alla skydd! Bestämmer mig för övre delen på "gamla dh" som är brötigare och roligare än den nya men kommer bara en bit innan "Psssssschhhhh". Fan! Punka. Jaja, det är faktiskt min första punka på två år eller nåt så det må väl vara hänt. Bara att gå med hojen ner och byta slang då. Efter slangbyte i solen på terrassen utanför restaurangen hoppar jag på liften igen.
Drar nerför "gamla dh" igen och tänker fortsätta filmandet som blev avbrutet. När jag dundrar ner i första stenbrötet hör jag ett illavarslande ljud och bromsar ofrivilligt in väldigt hårt. Dubbelfan! Jag har kört bakväxeln i en sten så den har åkt in i bakhjulet. Med seriöst våld får jag ut växeln ur ekrarna bara för att upptäcka att så många ekrar gått av att hjulet är för skevt för att gå fritt i ramen. Bara att börja bära då...
Hojandet kostade mig alltså 4 timmar, 100:- i bränsle, 65:- för liftkortet (knasbilligt!), en totalskrotad SRAM X.7 bakväxel, 10 ekrar och en kedja (blev helt vriden och sned). Växelörat är dock helt...
Man kan lugnt säga att jag har haft roligare dagar på cykel. Projektet att filma hela Kanis får vänta till en annan helg.

1 kommentar:

  1. Minns Harris gamla signatur: "En dålig dag på cykeln är alltid bättre än en bra dag på jobbet."

    SvaraRadera