Susnet

2007-07-26

66-följetongen, avsnitt 241

Jag blev aldrig riktigt nöjd med 66:an med bara en fjäder. Den dök lite väl mycket under bromsning med rimligt lufttryck och med tillräckligt lufttryck för att motverka dykning blev det mycket stiction och svårt att få ut allt slag. Tillbaka till ritbordet... Jag provade att sänka oljenivåerna per rikards rekommendation men efter att ha sänkt 15mm i båda benen utan att kunna få ut fullt slag tänkte jag om. Nu kör jag med 10mm lägre oljenivå än Marzocchi rekommenderar samt med undertryck(!) i båda benen. Jag har komprimerat gaffeln till hälften med öppna luftventiler för att sedan stänga dem i komprimerat läge. Undertrycket gör logiskt nog att det är mindre luft som trängs i gaffeln när den komprimeras och det blir alltså lättare att få ut fullt slag. 66:an känns nu ganska linjär fram tills ca 10mm återstår av slaget då den rampar upp ordentligt. Under en dags testning på Kanis i går satt o-ringen på högerbenet mot kronan efter varje åk utan att gaffeln bottnat hårt. Jag är nöjd för nu :-)

1 kommentar:

  1. Verkar bra det där maroschi, ska man behöva hålla på så där? Iofs. alltid kul att garagemodda något till det bättre.

    SvaraRadera