Susnet

2007-09-09

På återseende nästa säsong Kanis

Egentligen kör Kanis sista dagen för säsongen den 15/9 men på grund av andra åtaganden blev min sista åkdag i går. Eftersom jag och Carro var bjudna på 30-årsfest på kvällen startade jag dagen tidigt och åkte hemifrån kring 9 för att vara på plats när de startar liften 10. Så fort jag lämnat gårdsplanen började det regna...massor. När jag kommit halvvägs körde jag vindrutetorkarna på full fart och började tvivla på att det skulle gå att hoja. Tvivlet spred sig och jag funderade på att vända om men när jag kom in mot Älvsbyn slutade det helt regna. Regnet höll sig sedan borta frånsett lite lättare duggregn nån kvart. Tack vare att det regnat under natten och var ordentligt fuktigt i luften var det otroligt grepp överallt på berget. Jorden var kompakt, nästan klibbig, och det kändes som att det gick att åka hur fort som helst, däcken vägrade släppa greppet. Dessvärre läkte min 66:a olja så jag fick torka kring tätningarna efter varje åk så inte oljan skulle kunna hitta ner på bromsskivan. Irriterande. Särskilt eftersom jag äntligen fått till rätt oljemängd och gaffeln kändes som smör. Efter ett tag dök det upp ett gäng studentidrottare från Luleå som hyrt hojar och ville prova på liftassisterad cykling. Efter lite problem med liftåkandet kom de sig i alla fall upp och jag visade dem runt några åk. De körde på bra och framför allt hade de skoj, trots ömmande händer och ovana cyklar. Allt som allt en väldigt trevlig dag på berget om än något kort eftersom jag åkte kring 13 för att hinna i tid till festligheterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar