Susnet

2007-09-24

P.2 cr-mo klar

Naturligtvis kunde jag inte låta P.2:an vara ifred och original. Utöver en grundlig genomgång med rengöring, hjulriktning, oljebyte i gaffeln, nytt fett i styrlagret samt byte av en kass bromsvajer/hölje till frambromsen var jag bara tvungen att ändra lite komponenter. Och nu är kameran hemma så vettiga bilder har tagits :-)
- Styre/stam var oversize-dimension (31.8mm) vilket jag inte ville ha. Mest eftersom jag har vanliga 25.4mm-grejer på alla andra cyklar och det är rätt smutt att kunna skifta prylar mellan hojarna. Alltså såldes oversize-grejerna av och ett nytt Easton EA50 styre beställdes och monterades på en Titec stam jag hade liggande. Frambromsvajern är dragen genom styrröret för barspins, vilket jag lär göra väldigt ofta...eller så inte.
- Handtagen var Specializeds egna bruna vilket inte funkade. Inte för att de är just bruna, det är i och för sig inte snyggt, utan för att de inte är lock-ons. Hos mig är det lag på lock-ons. Ett par Sunline Logo Lock On Thin sitter nu där i stället. Riktigt sköna och med integrerad plugg för styränden. Synd bara att de vita inte fanns i lager på CRC, det hade varit riktigt läckert på en vit hoj. Opraktiskt men snuggt.
- Sadeln, en Specialized Fuse, även den brun och ett riktigt bojsänke, är bytt mot en svart/grå WTB Speed som i likhet med styrstammen låg och skräpade i en låda i garaget.
- Sadelstolpen hölls fast av klämma med insexskruv. Inte bra om man vill kunna höja sadeln för att transportera sig till och från det roliga. Som tur var fanns en klämma med snabblås redo att grävas fram ur gömmorna.
- Bakväxel, växelreglage, kassett, bash samt kedjestyrare har fått lämna plats för en clean, förhoppningsvis problemfri, singlespeed-setup. Först hade jag tänkt skaffa pvc-rör för att ha som distanser på bodyn men sen hittade jag två gamla kassetter att slakta på spacers, perfekt. Mellan alla spacers sitter ett Dimension singlespeed-drev på 17 tänder och fram sitter en 34-klinga. Jag utgår alltså från 2:1 i utväxling så får framtiden utvisa om jag orkar med högre eller är svag och måste ha lägre.
- Specialized egna pedaler fick byta plats med ett par DMR V8 från min Marin hardtail. V8:orna är inte jättesexiga men definitivt greppigare.
Jag invigde åket på riktigt för någon dag sedan i dirrrten nästgårds och testade även åka i skaterampen på Pitholm nära där Lo gick på dagis förut. Det är skitkul med rampåkning, varför har ingen sagt det?!? Jag måste bli jäkligt mycket bättre bara... Ska även testa bowlen/poolen som finns inne i stan.

2 kommentarer:

  1. Skitsnygg cykel! Du har god hand. Att åka ramp och speciellt pool rockar fetfett. Brukar göra det med min femåriga grabb och det är veckans höjdpunkt. Pump i benen efter 60 sekunder i poolen.

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag väntar tålmodigt på att min grabb ska bli större. Kan man ge dem nån slags växa snabbt-medel? ;-)

    SvaraRadera