Susnet

2007-12-10

Air sleeve service

Jag gjorde som rubriken säger service på luftkammaren på Fox Floaten på S-Works Enduron nu i kväll. Inte för att det egentligen var nåt fel på dämparen men den har gått nästan två och ett halvt år på de ursprungliga packingarna. Luftkammarservicen, som ska göras varje 40 timmar, har jag gjort en gång om jag minns rätt... Då byts inte packningarna utan man tar i princip isär, smörjer upp och sätter ihop. Så jag tyckte det kunde vara dags för packningsbyte även om dämparen funkade. Jag har inte använt Enduron i minusgrader för att slippa stuck-down problematik men nu beställde jag ett packningskit som ska klara kallt väder från Dr Spoke. Ringde dem i fredags och kitet kom i brevlådan i dag, grum service. I alla fall finns själva proceduren för att byta alla tätningar utomordentligt dokumenterat med steg-för-steg video på Fox websajt, föredömligt Fox. Efter bytet, som gick helt smärtfritt, lät jag hojen stå ute för att kallna till rådande åtta minusgrader. En kortare provtur gick fint men tiden får utvisa om de här packningarna grejar kylan eller om jag snart får öppna dämparen igen... När jag ändå var ute i garaget passade jag på att fixa en riven sidovägg på ett Nobby Nic. Silvertejp på insidan och Liquisole på utsidan is the shit. Synd att Nobby Nic har så sköra sidoväggar för det är riktigt mulliga (och lätta) stigdäck i övrigt.

2 kommentarer:

  1. Funderar på att fixa min RP23 med bättre packningar, eller kan/ska man vänta tills man ev får stuck-down? Kan det skada dämparen? Om inte så väntar jag tills skiten säckar ihop.

    Jag har bara luftdämpare på min hojar och än så länge har jag klarat mig genom två vintrar med min Magura, men Tyskarna kan väl det där med riktiga saker :oD

    SvaraRadera
  2. Stuck down är bara dumt att vänta på, i med en skvätt olja i kammaren bara.

    Jag har funderat på det här med luftdämpare, men jag tror jag skickar iväg Romicen på service istället. :)

    SvaraRadera