Susnet

2008-07-07

Cyklografi

Som utlovats tidigare kommer här fortsättningen på cyklografin (i kronologisk ordning efter införskaffande).

-97: Super Pro Extreme (radical, dude)

VM i floskelnamn? En grönmetallic helsteling med billig stålram, någorlunda vettiga Shimanokomponenter och gula däck.

-98: Scott Tampico
Otroligt snygg instegs-hardtail med aluram i vitt/rött/blått, STX-RC och sunkig Rock Shox Indy med elastomer"dämpning". Köptes och kördes ca två månader tills jävulen flög i mig och jag bytte in den efter att jag provat en...

-98: GT Avalanche
Jag var såld från första pedaltaget när jag testade denna. Den kändes så rapp! Guldmetallic aluram, XT/LX utrustning och tillbaka till stel gaffel igen. Med denna upptäckte jag min då nya hemstad Piteå och många av de stigar som jag fortfarande cyklar på. Det var nu den riktiga djupdykningen i prylträsket började och hojen kittades efter något år om med en Manitou SX-R som beställdes från staterna och första årgångens 9-delade XT.

-01: Scott Pro Racing
Denna beställdes från Evalds och omspecades vid beställning med RS Psylo Race luftgaffel och XSIV skivbromsar.

-03: Specialized S-Works EnduroFörsta fullgungaren. Ett custombygge som köptes från Evalds i juni och åkte med till Verbier i september efter att jag kommit i kontakt med jomper, Tobe, Leo och Pelle Hå på dåvarande Funsports forum. Gick från XC-aktig skepnad med Psylo SL och 3x9 till mer AM-kittning med Marzocchi Z1, stadiga hjul och 2x9. I det skicket kördes den på allt från 6-timmars stigturer hemmavid till liftburen utförsåkning under två Mayhem-festivaler i Åre. Sprack till slut i en svets i svingen. Här i en av sina sista skepnader.

Så kommer vi till cyklarna som fortfarande står i garaget.

-05: Marin Palisades TrailKittades genast om med en Psylo SL som låg och skräpade och de genomtrista Hayes So1e bromsarna såldes till förmån för avlagda Shimano 556 från Enduron. Används idag ibland i skogen men mest som pendlare och för att dra Los kärra.
Nuvarande konfiguration: RS Psylo SL -03, Deore växlar/skivbromsar, Truvativ Firex vevar, Deore/WTB Dual Duty hjul, DMR V8 pedaler, fäste för barnsits och dragfäste för kärra. Vikt: 12,9 kg med Ritchey semislicks.

-05: Specialized SX TrailKöptes som lös ram på höstrea från Bike Scene i UK. Tänkt som kralligare do-it-all ersättare för -03 S-Works Enduron som skulle säljas. Det visade sig, som nämnts tidigare, att S-Works:en spruckit i en svets och jag fick en garantiersättningsram som jag till slut bestämde mig för att behålla och kittade då SXTn för utförsåkning. 5th Element-dämparen har fått ge plats åt en Fox DHX och med en Marzocchi 66RC2X i fronten är den nu dh-slack/låg och levererar 170/170 mm. Jag överväger just nu att låta lacka om ramen.
Nuvarande konfiguration: Fox DHX 5.0 -07, Marzocchi 66RC2X -06, Avid Juicy 5, SRAM X.7 växlar, Hone-vevar, e.13 LG1 styrare, Hope ProII/Mavic 721 hjul, NC-17 Magnesium pedaler. Vikt: 16,7 kg med Maxxis Minions 2,5.

-05: Specialized S-Works Enduro årsmodell -04Garantiersättning för -03an som sprack i en svets i svingen. Sista årsmodellen innan Specialized bytte ramdesign på Enduro-serien och enda året den fanns med Brain-dämpare. Min stigcykel kittad med hyfsat lätta delar och hjul. Om jag bara kunde behålla en cykel skulle det vara denna extremt mångsidiga leksak.
Nuvarande konfiguration: RS Pike 454 Dual Air -05 @130mm, Avid Juicy 7, SRAM X.9 2x9, XT HTII-vevar, Nuke Proof Generator/Mavic XM719 bakhjul och Dimension/Fir Disck framhjul, Crankbrothers Mallets pedaler (utan grepplattor). Vikt: 13,7 kg med Nobby Nic 2,4.

-07: Specialized P.2 cr-moJag gav efter för begäret och skaffade en knappt begagnad liten hopp och lekcykel. Nu singlespeedad och med Pike 426 U-Turn. När jag tänker på det är det faktiskt bara ramen och bakhjulet som är kvar sen jag köpte den... Naturligtvis buskul på hopp/pumpbana och i ramp men funkar faktiskt över förväntan även i skogen om man släpper ut lite luft ur däcken och U-Turn:ar ut gaffeln en smula.
Nuvarande konfiguration: RS Pike 426 U-Turn -07 @100mm, Deore 535 endast bakbroms, singlespeed 32/17, Hone-vevar, Hope ProII/Mavic EN521 framhjul och XT konverterat till genomgående axel/Mavic EX729 bakhjul, Knucklebone Drive Magnesium pedaler. Vikt: 13,7 kg med Kenda K-Rad 2,3.

2 kommentarer:

  1. Du gillar Specialized va??? Har sneglat lite på en Pitch men ska inte köpa något för tillfället.

    SvaraRadera
  2. Kul läsning! Påminner mig att göra klart min egna cyklografi någon dag, har börjat samla material i någon mapp tror jag?

    Jag har smetat ut mitt stall bland fler märken, äger inte två cyklar av samma fabrikat. :)

    SvaraRadera