Susnet

2008-04-06

Dags för nytt bakhjul tydligen

Jag är nämligen helt säker på att bakfälgen inte ska se ut så här med två långa revor på var sida om ventilhålet. Hjulet är från 2003, byggt på Evaldsmtb och består av den spruckna FIR Disck (jo det ska stavas så, italienare...) fälgen och ett XT756 nav sammanfogade av 32 DT Competition ekrar. Fälgen är 16 mm invändigt och väger 450 gram och hade redan innan denna otrevliga upptäckt någon enstaka mindre kantbuckla som rätats ut men som jag bedömt ofarlig. Men nu är det slutåkt på det hjulet då jag inte vill ta reda på vad som händer när det slutligen kollapsar.
Så, nytt lätt stighjul ska alltså inhandlas. Ett ca 150 gram lättare och troligen något starkare hjul skulle vara ett Hope Pro II ekrat till en Mavic XC717 Disc. Starkare? Ja, trots att XC717 är 50 gram lättare än FIR Disck tror jag den håller bättre då aluminiumet i Disck var väldigt mjukt. Jag har haft hjul byggda på föregångare till XC717 som hållit nästan konstigt bra för en 400-grams fälg. Riktigt bestämt är det dock inte ännu, det kan bli XM719 Disc för lite bredare och tåligare fälg till kostnaden av 60 ytterligare gram. Navet är inte spikat heller, jag skulle gärna ha fler POE (Points Of Engagement) och gärna betala mindre än för Pro II.

2 kommentarer:

  1. Kolla Sun Ringlé - Single Track också, grumt nöjd med mina. Akta dig för den nitade OEM-varianten från Tüskland dock, köp helsvetsad konsumentvariant istället.

    Bra vikt/bredd-förhållande på dem, 25,4 mm invändigt och en vikt på blott 590 gram.

    Fast det är ju 125 gram mer än 717...

    SvaraRadera
  2. Å just det, det ska gå att köpa nav för vanliga ekrar från Industry Nine nu. ;)

    SvaraRadera