Susnet

2008-10-24

MoCo-mek på Boxxern

Som jag nämnt tidigare har jag funderat på att byta MoCo-enhet i min Boxxer Race. På Team och WC modellerna finns möjlighet att justera floodgate men på Race saknas det. Den av Rock Shox förvalda inställningen på floodgaten på Race är väldigt hård vilket gör att gaffeln spikar och blir allmänt otrevlig om man rattar på lite (lågfarts)kompressionsdämpning för att undvika brake dive och hålla gaffeln uppe lite i slaglängden. 1300:- kostar det i dagsläget att byta till en Team/WC MoCo med justerbar floodgate. På köpet får man då även en "BlackBox SpeedStack" vilket förutom att låta häftigt tillför lite högfartskompressionsdämpning om man får tro Rock Shox.
Men nu till de goda nyheterna! Det går enkelt att ordna åtminstone intern justering av floodgate på en Boxxer Race MoCo. Vill man sedan ändra den nytillkomna interna justeringen tar det fem minuter och kräver inte en massa olja och annat klafs men i alla fall på Piken (som ju också har MoCo) ställer jag in det jag gillar och sen är det bra med det.
För att addera justeringsmöjlighet får man till att börja med ta ut MoCo-enheten ur högra gaffelbenet. För detta krävs en 24mm hylsa. När man väl skruvat hela gängan ut får man snurra och dra ut MoCon. Det lönar sig att ha lite tålamod och ta det lugnt och fint. Om man rycker sprutar det olja rakt upp...
I botten av MoCon syns själva lågkompressionsjusteringen: en blå aluminiumbit med portar i som (delvis) täcks av en vridbar blank skiva som alltså hindrar oljan att flöda fritt genom portarna. Kompressionsjusteringsreglaget ovanpå MoCon styr hur mycket denna skiva ska täcka portarna.
Om den lilla delvis urskruvade insexskruven i bilden lossas helt kan man dra ur kompressionsjusteringsenheten (kje kan vi väl kalla det?) ur MoCo-tuben.
I bilden precis ovanför ser man tydligt en av portarna som oljan kan flöda genom när lågfartskompressionen är helt öppen. Kje:n förbinds med reglaget på toppen av MoCo-enheten med en blå aluminiumstav, här ovanför MoCo-tuben på bilden.
Staven är flat i änden och passar ihop med kje:n så här:
Den uppmärksamme ser att staven är gängad, även den flata delen i änden. Jag begriper inte varför då gängorna inte används men detta öppnar möjligheter! Men först ska jag försöka förklara hur MoCo-enheten fungerar när man skruvat på lågfartskompression:
Kje:ns justeringsskiva som täcker portarna sitter fast relativt gaffelbenet och MoCo-tuben fungerar under kompression som en (mycket hård) fjäder. När oljan underifrån trycker mot kje:n och MoCo-tuben kommer tuben att komprimeras någon/några millimeter varvid en spalt bildas mellan skivan och portarna vilken tillåter oljan att flöda i viss mån. Hur stort motstånd oljan möter beror på hur stor spalt som kan öppnas. I Race MoCon tillåts aldrig spalten bli särskilt stor (justeringsskivan tillåts följa tubens bas för långt uppåt) och gaffeln spikar därför när lågfartskompressionen används i någon meningsfull utsträckning.
Men åter till de där gängorna på justerstaven...ett mycket enkelt sätt att hindra justeringsskivans rörelse uppåt och därmed öppna en större spalt när tuben komprimeras är en M5 låsmutter på staven. Hur långt in på gängorna muttern ska sitta är en smaksak och motsvarar (är!) det Rock Shox kallar floodgate. Muttern skruvas på med justerstaven på plats i MoCo-tuben.
Med justerstaven och kje:n lösa är det lätt att se hur långt in muttern inte gör någon nytta alls, floodgate helt stängd. Andra ändläget hittar man när muttern precis stoppar justerskivan mot portarna (med justerstav och kje på plats i okomprinerad tub), floodgate helt öppen. Jag började med 2 varv in från helt öppen men det var för mycket, för mig. Floodgatejusteringen är precis som allt annat justerbart på gafflar och dämpare en fråga om körstil, tycke och smak. Nu sitter muttern 1,5 varv in från helt öppen och då kan jag köra 4 klick lågfartskompression som motstår brake dive men floodgaten öppnar tillräckligt för att slippa spikning i stenskravel och liknande.
Varför Rock Shox valt en så hård fast inställning på floodgate i Boxxer Race begriper jag inte på det prestandamässiga planet men jag misstänker att det är för att skapa större skillnad mellan Race och Team och möjliggöra en högre prislapp på Team. Jag kommer inte att spendera 1300 spänn för att få justeringen extern i alla fall...

1 kommentar:

  1. Vilka grejer.... Själv låter jag nog någon som kan fixa mina gafflar, fast jag vågar ju inte hålla på så där.

    SvaraRadera