Susnet

2008-11-11

Hjulbygge

Nu var det ett tag sen jag byggde ett hjul men det nya navet kände sig ensamt så jag tog tag i hjulbyggnationen på en gång. Efter att för tredje gången under uppekringen ha tappat in en nippel i fälgen när de besvärligaste sista nio ekrarna skulle ekras in fick jag en snilleblixt. Gänga andra änden av nippeln nåt varv på en eker och använd den för att föra in nippeln genom ekerhylsan.
Tappsäkert!

Ni som provat bygga hjul vet hur inte kul det är att försöka få ut nippelj*veln ur fälgen igen. Det är värt någon sekund extra per eker för att slippa försöka skaka ut nipplar ur fälgen.
Mitt riktställ tar inte 150x12-nav och att fixa någon form av adapter var jobbigt så det blev ghetto-riktning i ramen.
Ghettostyle!

Förståsigpåarna får väl konvulsioner bara av tanken...och inte använde jag nån ekertensiometer heller, ha! Det funkar i alla fall förvånansvärt fint att rikta i ramen även vid byggnation men ergonomin blir lite sådär halvbra. Det är inte som att sitta med riktstället vid vardagsrumsbordet med en öl...

1 kommentar:

  1. Tandpetare lär funka fint för att pilla dit ekrarna med, lite smidigare än en riktig eker.

    Fulmek is da shit (men ändå vill jag ha en ekertensiometer från FSA)!

    SvaraRadera