Susnet

2008-12-15

Nytt styrlager på Gloryn

Styrlagret som sitter original på Gloryn är en märklig historia. Ramen tar normalt styrlager upptill och oversize nertill, båda för 1 1/8 styrrör. Det i sig är inte dåligt då det möjliggör användande av ett stort kraftigt lager nertill där största påfrestningarna finns och ett normalt upptill för att spara lite vikt. Det övre lagret är ett tätat vinkelkullager med samma dimensioner som återfinns i många andra styrlager och har dessutom en gummitätning runt/över. Det nedre däremot är av typen med lösa kulor och i princip otätat. Det är i och för sig lovvärt att det är ett "riktigt" oversize-lager som utnyttjar utrymmet och sprider belastningarna på fler kulor. Jag har tidigare rengjort och fettat om nertill men eftersom skiten har fritt tillträde är det lite som att sätta plåster på en skottskada. Kära produktansvariga på Giant: hur tänkte ni här?!? Ett vältätat fint lager upptill där det knappt är skitigt och ett öppet sunklager nertill där det verkligen blir skitigt. Tjänstefel är ordet.
En irritationsfaktor med att skaffa nytt lager är att det vimlar inte direkt av styrlager där ett är normal storlek och det andra oversize, särskilt i kombination med 1 1/8 styrrör i båda, då förfarandet är relativt nytt. Att köpa ett komplett lager och sen bara använda hälften känns halvbra... Jag vet att Acros har precis rätt variant men de kostar svettigt mycket. Så vad göra? Det visar sig att FSA har ett "zero stack reducer"-styrlager för oversize-ram och 1 1/8 styrrör, Orbit Z 1.5R. Reducerlager är oftast suboptimala eftersom de fyller upp ramen med en reduceringshylsa och i den sitter ett kullager av standardstorlek. Det finns undantag, Nicolai Fett Set till exempel, men då kostar det återigen massor. Och frågan är väl om stort lager nertill är så nödvändigt på en hoj med dubbelkronegaffel? DC-gafflar sprider ju belastningen jämnare över båda lagren.
Reduceringshylsa ipressad.

I Orbit Z 1.5R sitter i alla fall kullager som är av exakt samma sort som det som sitter original upptill på Gloryn. Då känns det inte helt bortkastat att köpa ett komplett lager när jag kan använda kullagret upptill. Jag har mycket bra erfarenheter av FSAs styrlager sen tidigare, bland annat ett XLII som är fyra år gammalt och i sin andra ram. Jag kan dessutom sätta min vänstra nöt (inte egentligen) på att dessa kullager passar om/när man behöver byta.

Klart!

Ett Orbit Z 1.5R fick det alltså bli. För 243 riksdaler är det fantastiskt prisvärt om det håller samma kvalitet som de andra FSA-styrlager jag har.

4 kommentarer:

  1. Ja, det är knepigt det där med lagren på Gloryn.

    Ser ut som det glipar på nedersta bilden?

    SvaraRadera
  2. "Crown racen" (lagersätet?) på gaffeln är som man (kanske) ser på den eminenta undre mobilkamerabilden nästan lika stor som reducern som sitter pressad i ramen. En rejäl tallrik med andra ord. Mellan reducer och lagersäte ligger en o-ring som stänger ute värsta dyngan. Kullagret har i sin tur sedvanliga gummitätningar. Jag har fyllt med fett innanför o-ringen som extra barriär mot väta och skit.

    SvaraRadera
  3. Kanske dax byta nick; mickegillarmeka? Hinner du cykla ngt, så mkt som du mekar och donar...

    SvaraRadera
  4. Mycket befogad fråga :-) Det har blivit mycket mek och lite cykla nu av två skäl: hela familjen har varit sjuk i omgångar och vi har på kort tid fått en halvmeter snö. Ja, och så är det ju lite kul att skruva i cyklar förstås :-)

    SvaraRadera