Susnet

2009-01-26

Microdrive v2

När jag fixade microdrive på P.2an använde jag ett kassettdrev i stället för ett dedikerat singlespeed-drev. Tyvärr har "alla" rätt, det ska man inte göra. Trots ordentligt spänd kedja och att det fungerade i mekstället och första provcyklingarna så är det inget vidare i längden. Kedjan envisas nämligen med att hoppa av då och då :-/ Extremt irriterande så nu har jag klämt dit ett Gusset Double Six med tolv tänder i stället. Det har som sig bör med ss-drev högre tänder, inga ramper för växling och en bred fin bas så man slipper att det äter sig in i frihjulsbodyn. Initiala testerna ikväll lovar gott så förhoppningsvis är det sista gången jag behöver fundera på det.

2 kommentarer:

  1. Ser klart mer ändamålsenligt med dom kuggarna! =)

    SvaraRadera
  2. Jo, ett kassettdrev är ju konstruerat för att kedjan lätt ska kunna hoppa av. Men man ska inte ta gamla sanningar rakt av, ibland har de fel. Fast inte den här gången då. :)

    Undrar när jag ska orka dreva ned min SS, har köpt större bakdrev och längre kedja men längre än så har jag inte kommit.

    SvaraRadera