Susnet

2009-03-24

Helgonförklarad

Jag har länge funderat på att byta ut Race Face Evolve DH-vevpartiet på Gloryn. Att byta vore till syvende och sist prylbögeri eftersom RF:et funkar alldeles okej. Men några halvrationella skäl tycker jag mig ändå kunna presentera: RF:et är tungt, vevlagret är rent pinsamt dåligt, det är besvärligt att meka med och trots att pedalerna sitter på 170 mm är vevarmarna 175 mm (osnyggt sätt att snåla in vid tillverkningen). En del av de "felen" beror på att det är ett budget-vevparti. Men de lider av ett feltänk som gäller även de mer påkostade modellerna: det svagt koniska splinade interfacet mellan axel och höger vevarm slits med varje demontering/montering. Inte för att mitt exemplar uppvisat några symptom men sannolikt kommer det förr eller senare.
Men vad ska man ha istället då? Det faktum att Gloryn har 83 mm vevlagerhylsa minskar tyvärr valmöjligheterna radikalt. Och vilken längd? Evolve-partiet har 170 mm vevarmar och längre vill jag absolut inte ha på en hoj med 225 mm slaglängd och 355 mm vevlagerhöjd.
Kandidaterna lyder i alla fall som följer (priser från CRC per idag och vikter från sicklines.com):

FSA Gravity Light Lättaste 83 mm-vevpartiet men påstås vara flexigt och lite vekt.
ca 2100:- inkl klingor/bash, 692+111=803 gram (armar+lager)
Race Face Atlas FR Snyggt men korkat interface och inga stålgängor för pedalerna.
ca 2000:- endast armar/lager, 714+126=840 gram (armar+lager)
Shimano Saint 815 Bombsäkert, lättmekat.
ca 1900:- endast armmar/lager, 762+90=852 gram (armar+lager)
The almost rans:

Shimano Saint 805 Bombsäkrast, lättmekat men tungt och endast 175 mm kvar.
ca 1500:- inkl klingor/bash, 901+90=991 gram
Race Face Diabolous Tyngst, dyrast OCH korkat interface. Dock snyggt...
ca 2100:- endast armar/lager, 946+126=1072 gram
När jag gjort hemläxan ovan för ett bra tag sen bestämde jag mig för att behålla Evolve DH-partiet tills det rasar då priserna (särskilt Shimanos, Saint 815 kostade till en början 1300:-) gått upp så mycket. Meeen, häromdagen fick jag ett mail från Cyclecomponents som påstod att det Saint 815 för 1290:- som jag bevakat nu fanns i lager. Wtf? Jag hade glömt att jag lagt en sådan bevakning. Men...vettigaste vevpartiet till överkomligt pris? Jag beställde på stående fot! Kollar man på Cyclecomponents idag kostar Saint 815 2200 riksdaler...Så igår mekades Evolve DH-partiet av och skickades iväg med Posten till ny ägare och Saint 815 monterades. Som vanligt med Shimanos vevpartier var det bara att montera utan konstigheter. En välkommen överraskning är att Saint-loggan på utsidan av vevarmarna inte är lackad utan aluminium au naturelle. Överlag är finishen faktiskt grym. En annan trevlig överraskning var att Shimano börjat fylla ordentligt med fett i kullagren i vevlagret!


Att det ens går att ordbajsa så mycket om vevpartier...

6 kommentarer:

  1. Jag borde ta bort min gigantbash och sätta dit en sådan där taco på min Glory, skulle förmodligen spara in en hel del vikt på det. Men det känns som det finns roligare projekt att lägga pengarna på. :)

    Snyggt med loggan, även om jag föredrar loggofria delar. Hoppas de inte nöts ned som mitt Saint från 2004 gjorde. Slutade med att jag polerade hela skiten blankt...

    SvaraRadera
  2. Snyggt värre, men för min del så känns det rätt ovärt att byta vevar (som för övrigt fungerar prefekt, peppar peppar). Man sparar ju bara 180g. Att byta bort originalhjulen (sunringlé+mtx)mot (hope+721+comp) skulle ju spara typ 450g. En tusenlapp mer dock :( .

    Din hoj blir förövrigt riktigt trevlig. Men jag tar snart igen med WC :P

    SvaraRadera
  3. Oskar:
    Hjulen är redan bytta, Hope Pro II fram och Sun Ringlé Jumping Flea bak (hittade billigt på Flood-rea på crc) med 721:or och 36 x DT Comp.
    Bara jag får tummen ur så ska jag konvertera Boxxern till luftfjäder :-)

    SvaraRadera
  4. Faan för dig :P
    Du gör ju alla uppgraderingar jag vill göra men inte har råd med...

    Din lär väga en bit under 19 nu va?

    SvaraRadera
  5. Jag har inte heller råd :-P
    Nä, men jag försöker fynda begagnat och på rea. Dessutom har jag flyttat runt massa grejer mellan hojarna och sålt saker som blev över. Så det har inte kostat så mycket i pengar, däremot en del tid förstås.
    Definitivt under 19, enligt digital personvåg ligger den på 18,3 kg. Jag ska skaffa en vettig våg vilket år som helst nu... Om personvågen stämmer någorlunda blir den sub 18 med luftfjäder i Boxxern :-)

    SvaraRadera
  6. Vad är det du har bytt, och vilken viktbesparing har det gett?

    Jag är sugen på att se vad somkan göras på min.

    SvaraRadera