Susnet

2009-04-10

Energi!

Imorse slängde jag ihop energikakor för första gången. Jag utgick ifrån Runekakor men tweakade receptet en smula. Runekakor är i princip knäck blandat med havregryn och utplattat till kakor. Mina blev som följer istället:

Detta kokas ihop som när man gör knäck:
1 dl socker
1 dl sirap
1 dl grädde
3 msk rapsolja
2 äggvitor
1 tsk salt

Detta hälls över och rörs ihop med en blandning av Änglagård müsli med fikon, hackade hasselnötter, hackade mandlar, solroskärnor och kokosflingor. Sammanlagd mängd ungefär 7 dl. Proportioner helt efter tycke och smak men huvuddelen för mig var müsli och nötter. Häll ut på bakplåtspapper. Lägg ett till bakplåtspapper över och kavla ut till önskad tjocklek. Låt kalna/stelna och skär sedan bitar i önskad storlek. Tadaaa!

2 kommentarer:

  1. Påspyssel Piteåstyle eh?

    Själv köper jag en bunt Snickers och kallar det en dag. :)

    SvaraRadera