Susnet

2009-10-14

Ny stighoj

Egentligen har jag haft den några veckor men jag har ju varit för trasig för att ta ut den på riktigt... Den har figurerat diskret och delvis på bilder här på bloggen men ingen verkar ha varit örnögd nog att upptäcka att det inte varit min vanliga stigcykel. S-Works Enduron är för övrigt såld och SX Trailen likaså vilket radikalt minskat specializedkvoten som nu är nere på 1/4.

Nyförvärvet är en Canyon Nerve AM 7.0 och alltså ett lillasyskon till den 9.0 HS jag testade tidigare i år. Förklaringen till att det blev en Canyon är enkel; fina cyklar till bra priser. Och så visste jag ju precis vad jag skulle få, det här är en av få cyklar jag provat ordentligt innan köp. 7.0-modellen tycker jag ger mest pang för pengarna av Nerve AM-modellerna 2009. Eller gav snarare, alla är utsålda verkar det som. Modellerna över får visserligen finare/lättare komponenter men prestanda/krona minskar i min mening.

Som så ofta i livet går inte saker på räls. När jag packade upp hojen ur kartongen fanns en liten bula på överröret. Troligtvis från styret som legat mot under transporten. Bulan är inget som påverkar ramens funktion men det är likväl trist på helt nya grejer. I alla fall erbjöd Canyon mig tillräcklig kompensation för att jag inte skulle skicka tillbaka hojen. Det var även strul med bakbromsen som inte fungerade som den skulle när jag väl kom mig ut på första provturen men Canyon Sverige och Vartex samarbetade och löste det föredömligt smidigt.

Redan innan jag ens provcyklat gjorde jag några förändringar för att anpassa hojen till mig och den lokala terrängen. Min favoritsadel och tillhörande stolpe har åkt på. Skivorna har bytts från 203/185 mm till 160/160 mm då större skivor inte behövs på de lokala kullarna. Deore-kassetten har bytts mot en betydligt lättare XT som jag hade liggande. Fat Albert 2,4 fram och Nobby Nic 2,4 bak har gett plats för Nobby Nic 2,4 fram och 2,25 bak för lättare rull och lägre vikt. Stora klingan byttes mot en Blackspire Lite God men än så länge sitter lillen och framväxeln kvar. Just nu behöver jag dem efter att mest ha legat på soffan och läkt i nära två månader... Men planen är att ersätta framväxel/lille med en MRP 1.X-styrare. Faktum är att jag beställde en alldeles nyss :-) Till slut lyxade jag till det med ett styre i den magiska svarta plasten, Easton Monkeylite XC.

Nu mindre blaj och mer bilder!










Till slut, den nesliga bulan:

3 kommentarer:

  1. Lyxigt att köpa en hoj som man VET att man trivs med. Trist med bulan såklart men hoppas att ersättningen var tillräcklig, vilket den ju verkade vara.

    SvaraRadera
  2. Grattis till nya bekantskapen (eller nygamla)! Mycket nöje!

    Någon dag när jag får fingrarna ur ska jag beställa ett lyxplaststyre till Pricken...

    SvaraRadera
  3. Oj, hade jag missat helt, grattis och beklagar bulan, efter första vurpan med hojjen kommer du inte tänka på den mer! =)

    Trevligt med nya prylar!

    SvaraRadera