Susnet

2009-12-13

Hej då bakhjulet

Ikväll tänkte jag byta ekrarna som gick av i bakhjulet på Marinen igår. Av med hjulet, bort med däck, slang, fälgband, skiva och kassett. Fram med riktstället och ekrar av rätt längd. De trasiga ekrarna hade förstås gått av i böjen så bort med dem och nipplarna och trä in nya ekrar och nipplar. Så långt så bra. Bara att spänna/rikta då. Eller hur... Många nipplar var mer eller mindre rundade och det lät märkligt när jag snurrade hjulet i riktstället. Kan det kanske haft något att göra med att navet inte snurrade runt axeln utan att axeln istället snurrade i riktstället? Så ska det inte vara...



Eftersom både nav och ekrar/nipplar var trötta så klippte jag helt enkelt isär eländet. Fälgen är däremot ok, rund och rak. Så det blir att bygga ihop med nya ekrar och ett XT756-nav som ligger och skräpar. När som helst nu. Jag köpte för övrigt hjulet begagnat -01, snacka om valuta för pengarna.
Tills vidare monterade jag ett annat bakhjul vilket (förstås) innebar att jag var tvungen att centrera om bromsen. Med shims eftersom det är gamla Deore 555 med IS-ok utan adaptrar. Hata IS-ok! Växlingarna var inte riktigt ok heller och jag lyckades inte justera det. Det visade sig att bakväxeln var glapp och växelörat krokigt. Jamendåså. Ett nytt öra och en X.9-växel jag hade tänkt sälja grävdes fram ur lådorna och monterades. Det växlar i alla fall silkeslent nu...

3 kommentarer:

  1. Bakslag, oxr har dock rätt. Man ska inte slänga saker...

    SvaraRadera
  2. IS rockar ju. Med PM blir bromsen sned om man justerar med slitna klossar eller mot en sned skiva. =)

    SvaraRadera
  3. Jo i teorin är IS överlägset men i praktiken med hjulbyten och navtillverkares varierande toleranser, slitna belägg osv tycker jag PM-ok med adapter är otroligt mycket lättare att leva med.

    SvaraRadera