Susnet

2009-12-15

Nya stig/AM-hjul

En av de grejer jag budgeterade att byta ut på Nerven var hjulen. Många tänker kanske att det hade varit mer ekonomiskt att från början kliva ett eller några steg högre i modelltrappan. Och det brukar det vara men jag ville inte ha hjulen på de dyrare modellerna heller av olika skäl.
Och vad exakt var "fel" med originalhjulen bestående av Sun Equalizer 27 på Shimano XT778 fram och XT775 bak? Det nyktra svaret är: egentligen inget, de funkar i det stora hela bra. Jag kan dessvärre bara skylla på galopperande prylbögeri och att det är lite osmidigt att köra vanliga IS-skivor på centerlocknaven.
Så nu, eller egentligen är det flera veckor sen men det har inte blivit av att skriva ett blogginlägg, har jag istället skaffat precis de hjul jag vill ha. Nåja, inom rimliga ekonomiska gränser, familjen ska ju bo och äta också...



Det blev alltså Mavic XM719 Disc på NukeProof Generator förbundet av 32 DT Competition både fram och bak. Svarta aluminiumnipplar sänker vikten en snutt. Naven är QR15 (konverterbart till vanlig QR) fram och vanlig QR bak. NukeProof-naven är inte riktigt lika flexibla med avseende på konvertering mellan olika axelstandarder som det uppenbara alternativet Hope Pro II. Men vikten är nog så tilltalande, framför allt framnavet är lättlätt på 149 gram i QR15 utförande, och kvaliteten och reservdelstillgången (via CRC) är jämförbar. Som bonus är NukeProof marginellt mindre kostsamma och frihjulet har fler POE (30 vs 24) och stimmar väsentligt mindre än Hopes kulsprutesmatter vilket är trevligt på en stigcykel. Vikt utan fälgband, jag använder ett varv smal silvertejp, ligger på 812 gram för framhjulet och 981 gram för bakhjulet. Inte extremlätt alltså men 1793 gram för paret är ändå hyfsat.
Nya hjulen är alltså inte direkt "teh sex" utan snarare en förnuftig kompromiss mellan styrka/vikt/kostnad/servicebarhet/reservdelstillgång. Med viss reservation för alunipplarna då, det återstår att se hur livslängden blir på dem med osmutt åkning och tillhörande riktning då och då. Jag övervägde att bygga ännu lättare med Mavic XC717 Disc fram men valde till slut XM719 för lite mer styrka och en aning bredare fälg. På weight weenie-temat fanns även planer på DT Supercomp-ekrar men tillgång/pris var inte gynnsamt så det blev vanliga Competition. Jag återkommer i ämnet när något går sönder :-)

4 kommentarer:

  1. Najs.... Jag latade mig rejält när jag fixade hjulen till min Reign X men det var ju så billigt.... Tror oxå att 719 är det bästa valet gällande fälg.

    Ordverifieringen är whoupsa, hoppas du inte behöver säga det i något nerförslut med de nya hjulen :o)

    SvaraRadera
  2. Haha, whoupsa hoppas jag verkligen jag slipper! :-)

    SvaraRadera
  3. Nope, CRC fick stå för bygget.
    Det är bakvänt att det blir billigare när de bygger än att köpa lösa delar men jag klagar inte.

    SvaraRadera