Susnet

2010-03-14

Cykelrelaterat inlägg!

Nej, jag har inte skogscyklat. Det vore väl ändå att ta i? Men jag har stuvat om lite bland hojarna! Lite bakvänt kanske men jag har singlifierat en ram med vertikala gaffeländar och växlifierat en med horisontella.

Alltså, P.2an ska få tjänstgöra som busskogshardtail och har därför fått bakväxlar och bromsar på båda hjulen. Och en 300 meter lång sadelstolpe. Ja, 40 centimeter i alla fall. Jag får nog slänga på en aning längre styrstam och sänka styret en smula. Kanske byta bakdäck också. Och det vette fan om jump stoppen duger nåt till i skogen. Men så är ju hela projektet knäppt också, en pytteliten dirtram som skogshoj liksom. Det kan bli hur kul eller hur fel som helst!


Undrar om sadeln får syrebrist på den där höjden?


En aning mer fotomässig sadelhöjd

Marinen har jag singlifierat med en cage-slaktad Deore-bakväxel som spännare och 38/17 i utväxling. Med dubbdäck och snö går det alldeles för tungt. Med slicks och asfalt går det säkert för lätt. Precis som det ska vara med en SS alltså, alltid fel växel. Planen är att Marinen ska bli en praktisk cykla-till-stan-hoj med riktiga fullånga skärmar och stel gaffel. Den ska skändas ytterligare med andra ord.


Förenklad drivlina


Fulspännare

3 kommentarer:

  1. Fyndigt värre!
    Men nej, det har han inte. P2an lär få fortsätta agera pump/hopphoj också.

    SvaraRadera
  2. Kul med nya projekt! :)

    SvaraRadera