
Bilden är förstås inte min utan Cyklists
Speclista:
Frame: Trek Session 88 size M
Rear shock: Fox RC4 with Diverse ti-spring
Fork: RS Boxxer WC
Headset: CaneCreek
Spacers: PointOneRacing
Topcap: Carbon with alu bolt
Stem: PointOneRacing LTD
Handlebar: Truvativ Holzfeller WC polished
Grips: Bontrager XXX Lite with plastic plugs
Brakes: Avid Elixir CR Mag with ti hardware etc
Discs: Formula R1 SL 180mm with ti bolts
Shifter: Customized Shimano XTR with alu bolts
Derailleur: Customized Shimano XTR
Housing/Cable: Yumeya/Powercordz
Chain: KMC X10SL
Cassette: 7speed DuraAce 11-21 with alu lock-ring
Chainring: E13 Guidering
Crankset: Customized Shimano XTR
Pedals: Superstar Ultra MAG
Chainguide: Customized LG1+
Seatclamp: Hope
Seat/Post: Stripped I-Fly/Carbon micro post with ti hardware
Hubs: Tune King/Kong MK
Spokes: DT Swiss Aero Lite with alu nipples
Rims: NoTubes Flow
Tires: Maxxis Swampthing UST 2,5"
Utöver detta sitter visst titan/aluskruvar där så är lämpligt.
13,5 kg är hur man än vänder på det imponerande för en DH-cykel men jag har vissa reservationer gällande en del av valen Cyklist gjort. Typ handtagen, XTR-vevarna, hjulen och särskilt avsaknaden av bash. Å andra sidan vet jag precis inget om Cyklists vikt eller åkstil, hen är antagligen lätt och übersmooth. I vilket fall är det kul med någon som har råd, tid, kompetens och lust att testa gränserna och det skulle vara intressant med en uppföljning gällande hur grejerna håller ihop och hur mycket underhåll som krävts.
Själv blev jag i alla fall mer än sugen på att känna på hur en cykel med DH-geometri och DH-fjädring men utan DH-vikt känns.
Tråd på Happymtb
Tråd på Ridemonkey (härlig skitstorm!)
Jag tror mina 100 kg och osmutta åkstil skulle göra kaffeved av den innan dagen är över. :-O
SvaraRadera