Susnet

2007-01-18

Fortbildning

Jag läser nu en bok som jag tror kommer lyfta min cykelteknik ordentligt. Tillsammans med en hel del övning förstås... Mastering Mountain Bike Skills av Lee McCormack och Brian Lopes. Varför läser jag boken då? Jo, för att i förlängningen bli mer bekväm med när det går undan ordentligt och är stökigt och/eller brant. För att bli en bättre och snabbare utförscyklist med mer kontroll helt enkelt. Jaha. "Varför det då? Du tävlar ju inte." Förvisso, jag cyklar för att det är roligt. Men jag tror att jag skulle ha ännu roligare utför om jag behärskar samspelet mellan min kropp och min cykel bättre. Utöka skoj-mätaren till 11, eller hur många outnyttjade lägen det nu finns, kanske man kan säga.

Bokens fokus ligger helt rätt för mina ambitioner men mycket av innehållet är applicerbart även på vanlig stigcykling. Det är gott om illustrationer varav de flesta är motiverade och pedagogiska. När man ska förstå hur man gör ett bunnyhop eller en manual underlättar det onekligen om man får se bild-för-bild-illustrationer över rörelseförloppet tillsammans med pedagogisk förklarande text. I stort är språket passande och bitvis humoristiskt men en sak jag har retat mig på är användandet av uttryck som "right on!", "stoked!" och liknande. Det är möjligt att författarna talar så men i skrift känns det konstlat. Som om man medvetet försökt vara hipp och cool. Och som alla vet, när man försöker vara det...ja då är man det inte.

Jag har efter en första läsning redan identifierat ett gäng dåliga vanor jag har på cykeln. Dessa ovanor kan jag i sin tur direkt koppla till situationer där jag vill förbättra mig. Till exempel min viktfördelning i svängar. Jag har ofta alldeles för lite vikt på framhjulet och dessutom tyngdpunkten för högt. En medveten viktförskjutning framåt/neråt har efter relativt lite övning gett mig möjlighet till en helt annan sväng. Eller hur långt fram jag tittar när det är stökigt. Jag har tittat alldeles för nära cykeln. Att lyfta blicken ordentligt och inte fastna på stubbar/stenar/whatever gör det så mycket lättare att åka fort med kontroll. Det ska bli intressant att se om boken kan hjälpa mig med det jag tycker är svårast/läskigast, att hoppa (stort). Jag blir nervös av branta upphopp med mycket kick och tillhörande höga luftfärder. Min förhoppning är att med tips från Lopes & McCormack och massor med träning så kommer jag över det. Jag återkommer i ämnet, antagligen inte förrän det blir lämpligare årstid för att bygga hopp.

Det går mycket fortare att bli bättre om man får berättat för sig vad som fungerar. Jag hade eventuellt kommit på de här sakerna själv och ändrat mitt beteende men hur länge hade det tagit? Att läsa en sån här bok, tänka lite och sen vara uppmärksam på vad man gör verkar vara en ordentlig genväg. Det bästa skulle säkert vara att någon kunnig hojar med en och talar om vad man kan förbättra. Den typen av hjälp kostar dessvärre betydligt mer än 200 spänn och vill säkert inte ligga med i sängen på kvällen.

3 kommentarer:

  1. Alltså, du har ju helt rätt här. Naturligtvis har även den som inte tävlar nytta av att lära sig teknik. För även om det finns många som tjatar om att dom bara är ute och "har kul" på cykeln så kan man ha ännu roligare om man har funderat lite inna. Den hjälpen kan man få från en bok, eller för den delen genom träning.

    SvaraRadera
  2. Nu har även jag beställt denna bok så att jag ska slippa bli ifrånåkt allt för mycket.

    SvaraRadera
  3. Pelle du är säkerligen snabbast oavsett vad jag hittar på. Fast i år kommer jag ju iofs fuska på Kanis massor innan vi träffas ;-)

    SvaraRadera