Susnet

2007-04-09

Grumma pjuck!

Jag har testat diverse olika skor på diverse olika plattformspedaler. Allt från vanliga skateskor till cykelspecifika skor för plattformspedaler. Skateskor har ofta bra grepp men för mjuk mellansula så man får ont i fötterna ganska snart. De cykelspecifika 661 Dually och Launch jag har är bättre för fötterna men lämnar en del att önska i greppväg.
Nu har jag använt ett par FiveTen Impact ett tag och wow! vilken skillnad. Mellansulan är cykelstyv men det går ändå att gå i dem. Snörningen gör att de sitter tajt och bra. Och sist men viktigast för användning på plattformspedaler; greppet i yttersulan är fenomenalt. Den formar sig liksom runt greppskruvarna på pedalerna så att det krävs att man medvetet lyfter fötterna rakt upp för att de ska släppa taget. Det är fullt möjligt att få till ett mått av rundtramp faktiskt. Man kan naturligtvis inte lyfta på riktigt på uppvägen men om man håller rätt vinkel på fotlederna kan man få till rundtramp-light. Helt otroligt.
Jag tyckte de var lite dyra men läste flera recensioner varav samtliga var överväldigande positiva så jag köpte ett par och det har jag inte ångrat. Det är alltså inte bara hype, FiveTen rockar. De lär i och för sig bli ganska varma en fin sommardag men det är lite en kompromiss för att hålla fötterna hyfsat torra de inte fullt så fina dagarna. Återstår att se hur de håller på lång sikt men om recensionerna stämmer även i det avseendet så är det lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar