Susnet

2007-04-06

Nya hjul

Jag har mer och mer känt att mina hjul byggda på XM321 (eller är det EN321 nu för tiden? Varför envisas Mavic med att byta beteckningar hela tiden?) som sitter på SX Trailen får utstå tuffare åkning än vad som är hälsosamt för dem. Jag har dragit på det länge men nu är nya utförshjul beställda. Efter mycket vånda på navfronten blev det Hope Pro2 fram och bak. Mycket tack vare skatteverket faktiskt. Hade jag inte fått tillbaka på skatten hade jag snålat ur och valt XT756 bak då jag i motsats till en del andra faktiskt aldrig haft problem med mina tre hjul byggda på det. Nåja porrigt röda Pro2 blev det, sååå läckert. Dessa ekras via 72 silvriga DT Competition till svarta Mavic EX721 fälgar. Svarta ekrar hade varit snyggare men jag tycker att DTs svarta är sämre än de silvriga. Det blir alltså 36-ekrade hjul för den ökade styrkan och de nya hjulen bör tåla en hel del. Till en högst rimlig vikt dessutom, bakhjulet blir till och med lättare än det nuvarande 32-ekrade XT/XM321/DT Comp tack vare navet. Det ska bli intressant att se hur jag kommer överens med Hopefrihjulets tickande som tydligen är ganska högljutt. Jag gillar tysta skogscyklar och XT756 är nästan ljudlösa. Men trots att det frihjulas mer på SX Trailen inbillar jag mig att det spelar mindre roll på en utförshoj som sällan framförs i sakta mak njutandes av skogen. Tiden lär utvisa om jag gillar ljudet eller blir galen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar