Susnet

2007-04-17

Hjulen på cykeln snurrar runt runt runt...

Den och andra trallvänliga barnlåtar kan man få på hjärnan som småbarnsförälder. Nu är det ingen cykel i originalet men man får väl göra så det passar.
Mina nya hjul är i alla fall här nu och de verkar välbyggda. Runda, raka, rätt dishade och med jämn, i och för sig kanske en smula låg, ekerspänning. Trots att det är CRC som har byggt. Jag ville egentligen bygga hjulen själv men det var billigare att köpa dem klara än i separata delar så...
En märklig sak var att fettet i frihjulet från fabrik var något för tjockt, det skippade ett par gånger på jungfrutesten. Skippande frihjul är inte roligt. Eventuellt något som löser sig med lite inkörning men jag tog det säkra före det osäkra och torkade bort en del av fettet och slängde i olja. Mycket bättre. Det är föredömligt enkelt att serva frihjulet förresten, händerna är allt som behövs. Därefter kunde jag snabbt konstatera att frihjulet verkligen surrar knasigt högt!
Men vad är det med Mavics nya dekaler? Defintivt Crossmaxinfluerade. Och fula. De kommer försvinna till förmån för en sober svart/röd look när jag orkar.

2 kommentarer:

  1. Skumt att kompletta hjul var billigare än delarna, var det rea på färdigbyggda hjul eller custombeställde du dem?

    CRC är tydligen ganska ojämna i hjulbyggarkvalité. De har väl flera anställda som är olika bra, eller i olika dagsform. Kul med nya prylar!

    SvaraRadera
  2. Det var inte rea men de rabatterar väl för att man köper allt så att säga. Kostade iaf mindre inklusive hjulbygge än att köpa allt löst. Jag klagar inte :-)

    SvaraRadera