Susnet

2007-06-09

Utförshojen redo igen

I går kväll monterades ny bakväxel, växelvajer och kedja på SX Trailen. Samtliga prylar levererades av Cyclecomponents då de var billigare än CRC. Beställning på måndag och utleverans på tisdag är inte fy skam så deras utökade egna lagerhållning ger resultat. Tumme upp! Prylarna kom fram först på fredag så Posten tar dock fortfarande sin rundliga tid på sig. Bakväxeln blev i alla fall en X.7 medium cage fast egentligen kanske jag borde smällt dit nåt ännu billigare. Min tes är att bakväxlar är förbrukningsvara vilket hela den här historien bevisat väldigt tydigt. Och äntligen slipper man det äckliga fettet som Shimano envisats med att bada nya kedjor i! Den nya LX-kedjan var det bara olja på, tack Mr Shimano. Bakhjulet fick 12(!) nya ekrar på drivsidan och riktades upp igen. En iskall vän från Prag vid namn Branik satt som en fläskläpp till hjulbyggeriet och nu har jag alltså i princip byggt bakhjulet själv som jag ville från början. Samtidigt passade jag på att skifta kassett med ett annat hjul så nu sitter där en XT-kassett. De lösa dreven på LX-kassetten som satt där hade nämligen börjat gräva i aluminiumbodyn på Hope-navet och det verkade lite onödigt. Egentligen skulle jag vilja smälla dit en Ultegra eller Dura-Ace landsvägskassett, 11-27 borde bli lagom, eftersom de största dreven på en mountainbikekassett är överflödiga på en hoj som går utför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar