För mig är det i alla fall viktigt att ha koll på cykelgeometri. Om inte annat så förenklar det vid köp av hojar då det sällan erbjuds möjligheter att testa innan köp då mina inköp nästan uteslutande sker på distans. Jag har långt ifrån totalkoll på hur alla mått och vinklar på en cykel samverkar för att ge en viss åkupplevelse men efter alla år på cykel vet jag (eller tror mig veta) i alla fall ungefär vad jag gillar.
Stigcykeln:
Specialized S-Works Enduro stl M, 130mm i baken, Pike@130mm (A-C 508mm) i fronten
mm tum
BB: 348 13.7 (med BigBetty 2.4")
WB: 1055 41.5
CS: 420 16.5
HA: 69 grader*
ST: 452 17.8
TT: 585 23,0
FC: 687 27
Utförssmiskaren:
Specialized SX-Trail stl M, 170mm i baken, Mz 66RC2X (A-C 555mm) i fronten
mm tumEn sak som slog mig är att SXTn lirar i samma geometri-liga som DH-hojar när man jämför tabellen ovan med andra cyklar. Rätt lik Intense M3 och Socom till exempel.
BB: 367 14.4 (med Minion/Highroller 2.5")
WB: 1155 45.5
CS: 424 16.7
HA: 66.5 grader*
ST: 460 18.1
TT: 600 23.6
FC: 735 28.9
*Gaffelvinkel är svårt att mäta utan rätt verktyg så jag har använt andra mått och trigonometri. Jag skulle tippa att felmarginalen är kring ½ grad.
Hur vill man ha en 29er då? ;)
SvaraRadera29er? Sån voodoo håller jag inte på med. Än. ;-)
SvaraRaderaMen det är en intressant tanke för det verkar som om de stora hjulen kräver lite (i 26" termer) okonventionell geometri. Jag kan nörda ihop hur mycket som hels på sånt här...
What the fuck !! Hell no !!
SvaraRadera