Susnet

2007-10-09

Baknav: QR --> Bultat

I dag kom ett kuvert prylar från tyskarna på singlespeedshop.de med en 180mm M10x1 axel, 2st Miche Pista M10x1 muttrar, en "tug-nut" och lite annat krafs. Lite meckigt att fritzarna inte accepterar betalkort eller Paypal utan bara banköverföring men annars bra service med snabba svar på mail, rekommenderas. Anledningen till inköpet var i alla fall att bakhjulet på P.2an inte var originalet med ett bultat Specialized-nav och någon Alex-fälg utan ett hjul bestående av Mavic EX729 och vanligt Shimano XT-nav med QR. På det hela taget ett bättre hjul men QR-navet var inte optimalt tillsammans med horisontella dropouts (egentligen heter det väl track end) och singlespeed.Det funkade bra med växlar då man kör hjulet längst in i dropouten och låter växeln ta upp kedjeslacket. Men kedjespänningen på singlespeed får man ju sällan till med att hjulet sitter längst in i dropoutsen och då funkar QR helt plötsligt inte riktigt lika bra. För mig ville hjulet röra sig lite grann plus att det är meckigt att på samma gång få kedjespänningen rätt och hjulet rakt när man monterar hjulet. Jag testade en slow-release-axel från Biltema men för att hjulet skulle sitta ordentligt var jag tvungen att dra åt den oroande hårt. Alltså, dags för operation Konvertera till bultat!Byta navaxeln gjorde jag på lunchen på en halvtimme och det gick helt smärtfritt. Det gick så fort att jag glömde ta ut kameran i garaget...inga bilder från själva bytet alltså. Lossa på mutter/kona på ena sidan, ut med den gamla QR-axeln, rengör och fetta om lagerkulorna när man ändå håller på, flytta över konor/brickor/muttrar till nya axeln och justera lagerspänningen. Ett styck bultat nav klart!
Det löser permanent problemet med att hjulet vill röra på sig. Att montera hjulet rakt i ramen med rätt kedjespänning underlättades rejält av en skitbillig (4 ojdå) tug-nut. Den fick visserligen filas till lite för att passa mot ramen men det var mest för att jag vinkelslipat spåren i dropoutsen längre för att köra ännu kortare kedjestag.
Och förresten, varför kallas det "bultat"? Man använder ju för bövelen muttrar...muttrat nav kanske?

3 kommentarer:

  1. Ok, så man kan alltså ta vilket nav som helst och göra om det? Då är man ju inte tvingad att använda ett Hone då... Då kan man ju faktiskt bygga ett lite roligare bakhjul till sin SS utan att behöva köpa ett SS-nav. Grymt!

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte ett Hone nej. Det går att konvertera alla* nav med M10x1 axel och konor/kulor. Men fördelen med ett dedikerat ss-nav är ju att de (oftast) har smalare kassettbody (eller gänga för frihjul) och istället har bredare mellan ekerflänsarna för att ge ett stabilare symmetriskt hjul.

    *) alla betyder inte nödvändigtvis alla ;-)

    SvaraRadera
  3. Det jag gillar med vanlig nav är att dom är enkla att fixa till kedjelinjen på. Tror inte att jag behöver ett stabilare hjul men ett riktigt SS-nav är ju snyggare men det drar ju iväg med stålars om man ska ha ett white frihjul på ett philnav liksom...
    Det tål att tänkas på om och när mitt Hone ger sig. När jag väl köper en ny hoj, en 29" så vill jag nog ha ett riktigt SS-nav, kanske.....

    SvaraRadera