Susnet

2007-08-18

Mekafton

Om man inte kan cykla får man tröstmeka lite med cyklarna. I går blev det mekafton med oljebyte i 66RC2X:en på SX Trailen. Att döma av oljans färg var det behövligt... När jag ändå hade isär gaffeln passade jag på att putsa av bussningarna lite för att bli av med stiction. Jag tycker att gaffeln borde vara ordentligt inkörd efter nästan ett års bruk och otaliga åk nerför Kanisberget samt Åreskutan, men icke. Bussningarna i 66-orna är lite för tighta så nu putsade jag av dem yttepyttelite med fint våtslippapper monterat på en lagom stor hylsa ur hylsnyckelsatsen. Nu gör den skäl för uttrycket marzocchiplush. Jag sänkte även oljenivån ytterligare och har just nu 160ml i båda benen istf Marzocchis rekommenderade 190ml. Möjligen får jag addera lite olja men det ger sig (och tar 5 minuter). Jag testar även med Spectro Cartridge Fork Fluid denna gången i stället för Spectro Fork Oil som jag kört tidigare. Fan vet om det är värt merkostnaden då det var rätt stor skillnad i pris. Det slog mig hur otroligt lättmekade Marzocchi är (jag har haft att göra med -03 Z1, -05 Z1 FR1, -06 66RC2X) jämfört med RockShox (-02 Psylo Race Air, -03 Psylo SL, -05 Pike Dual Air). Få delar och enkel uppbyggnad. Bortsett från de nitade dämpningskassetterna då, innehållet i dem vet man ju inget om. Å andra sidan behöver det vara enkelt, för att få det bästa ur en Marzocchi måste man tuna lite. Tur jag gillar sånt :-)

3 kommentarer:

  1. Vad var det i dunken när du köpte den? ;)

    SvaraRadera
  2. Eeeeeh, jo alltså det var så att... ;-)

    SvaraRadera
  3. det var en kompis som glömde dunken hos micke efter en fest... Micke hade inget med det att göra!

    SvaraRadera