Susnet

2008-02-26

Fox DHX-service


Fox DHX 5an som jag skaffade till SX Trailen i stället för den Progressive 5th Element som satt där original börjar ha gått väldigt många åktimmar. Jag har ett bra tag tänkt skicka den på service men det har inte blivit. Dels för att det kostar en slant och dels för att jag gillar att göra saker själv. I kväll blev det till slut hemmaservice.
I princip gick jag till väga som kebarb beskriver i "DHX 5.0 tråden / oljebyte i fält" på happy. En tråd på ridemonkey och Peter Verdones info om oljeviskositeter är också nyttig läsning för den som tänkt meka DHX. Största skillnaden mot kebarbs tillvägagångssätt var att jag skruvade loss locket med schraederventilen från piggybacken innan jag demonterade skaftlagringen och skaftet. På det sättet kunde jag notera vilken position IFPn (internal floating piston) satt på i piggybacken (39mm in från kanten). Jag kunde även konstatera att oljan var riktigt skitig och hade antagit en ogenomskinlig grå nyans. Lite förvånande med tanke på att allt i dämparen är gjort i material som inte oxiderar (rostfritt stål och anodiserat aluminium) vad jag kunde se. Det betyder att all skit/fukt kommit in via skafttätningarna vilket kanske inte är helt konstigt ändå med tanke på vilken miljö en mountainbikedämpare jobbar i.
Vid hopmontering använde jag en olja från Spectro som med 26.4 cSt är något tunnare än Fox olja som ligger på 31.8 cSt. Tanken bakom detta är att snabba upp returen eftersom jag har kört dämparen med helt öppen retur och ändå tyckt att den varit lite för död/långsam. Den tunnare oljan kommer naturligtvis även att medföra snabbare/lättare kompression så jag kommer antagligen få köra lite högre tryck/mindre volym i Boost Valve och kanske en snutt Pro Pedal för att kompensera. IFPn sattes på 37mm för att göra dämparen pyttelite mer progressiv.
Hela proceduren inklusive demontering/montering från ramen tog ca 1½ timme. Efter lite studs på garagegolvet kan jag konstatera att dämparen som väntat är livligare. Mer ingående tester får vänta på bättre före.

2 kommentarer:

  1. Grymt att du ens försöker att serva en dämpare. En mer imponerande att du fixar hela skrotet på 1½ timme.

    Nog för att jag gör mer och mer saker men där börjar det bli lite "läskigt"

    SvaraRadera
  2. Oooh! Så man behöver inga gaskamare eller specialverktyg för att meka DHX!? En sån sätter jag på inköpslistan direkt, Romic är inte användarvänligt.

    SvaraRadera