Susnet

2008-04-16

Nuke Proof in da house

I förmiddags dök det lokala Schenkerombudet upp med ett nytt bakhjul som ersättare till det trasiga. Som oftast är det hovleverantören på Nordirland som levererat. Det blev Mavic XM719 Disc ekrat via 32 DT Competition till ett Nuke Proof Generator nav. Jag valde till slut XM719 istället för XC717 för lite mer styrka och en snutt bredd till priset av 60 gram, det är trots allt ett bakhjul. Navet är ett skott i mörkret men förefaller efter en demontering och okulärbesiktning vettigt konstruerat och tätat både vad gäller axellagring och frihjulsbody. Det verkar faktiskt väl så bra tätat som Hope Pro II. Särskilt frihjulet är inte särskilt väl tätat på Pro II och kräver att man tittar till det då och då. Demontering är inte lika föredömligt enkel som på Pro II men fortfarande väldigt enkel. Två femmillimeters insexor behövs för att lossa bodyn och komma åt att serva frihjulet, vilket förmodligen blir det man kommer att behöva göra någon gång nu och då.Ljudet från frihjulet är inte lika ljudlöst som ett Shimanonav men heller inte alls lika öronbedövande som Pro II. Ytterligare två insexor i storlek 10 millimeter behövs om man vill serva/byta axelns lager men det tror jag kommer dröja då det som sagt verkar bra tätat. En kortkort testrunda visade att 30 POE är trevligare än 24 eller 16 och att det driver när det ska och tickar när det ska... Tiden lär utvisa vad det egentligen håller för kvalitet.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar att du demonterar ALLT nytt du får :oD

    SvaraRadera
  2. Får och får... Men sån är jag, sitter i sen barnsben.

    SvaraRadera
  3. 30 POE och inte så stimmigt låter bra, håll oss uppdaterade! Jag ska ha nya hjul till Pricken II vad det lider och är lite innne på CK, IndustryNine eller Hadley just för att få gott om POE...

    SvaraRadera
  4. Fick på en ny body idag på mitt havererade XT-nav och fick således möjligheten/chansen att meka lite jag med.
    Faktiskt riktigt roligt när man inser att det inte är så satans svårt.

    SvaraRadera