Susnet

2008-07-18

Sprucken bromsskiva

Tydligen har jag varit för hård mot en av mina 203mm bromsskivor. Jag upptäckte att en skiva spruckit när jag skulle byta upp storleken på bromsskivorna på SX Trail:en inför avresan mot Åre om en vecka. Hemma och på Kanis kör jag 185mm fram 160mm bak då bromskraften är fullt tillräcklig även med de mindre skivorna. På lite större berg med långa åk är det däremot fint med större skivor för undvika överhettade bromsar. Men nu blir det 203mm fram och 185mm bak i stället för 203 i båda ändarna. Det ska nog gå bra det med, jag hade ju ändå tänkt bromsa mindre...

2 kommentarer:

  1. Hm, är det en merit eller ej? Att spräcka en bromsskiva kan ju tyda på att du fegar för mycket. Samtidigt kan det vara respekt för att köra så hårt att man ens kan uppnå de krafterna.

    Jag bestämmer mig för att tycka det är coolt!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte att jag fegbromsar hela tiden. Tvärtom försöker jag medvetet låta bli det. Att skivan inte är anlöpt visar att den aldrig varit sådär jättevarm. Jag vet faktiskt inte varför den spruckit, den andra 203:an och ett gäng 185:or som jag har är ok. Måndagsexemplar?

    SvaraRadera