Susnet

2008-08-08

Kedjestyrare light

Eftersom jag i princip aldrig använder lillklingan fram på stigcykeln tog jag idag bort den. Klinga, framväxel, reglage - rubbet är borta. Nu blir det alltså bash och 1x9, baby. "Stora" klingan som var en 34:a med växlingsramper är ersatt med en lika stor downhillklinga som inte har ramper och annat för växling men däremot längre tänder. För att undvika att kedjan hoppar av klingan tillverkade jag en kedjestyrare light av klämman från en gammal LX-framväxel och en bit av övre styrningen från en utrangerad Truvativ Box Guide. Styrningen är fäst med en M5-skruv i det befintliga hålet på klämman där axeln för "vajerarmen" suttit. En kortare testtur i stöket med lite hopp och lek ger vid handen att det verkar fungera bra men det visar sig väl med tiden. Som bonus slamrar det betydligt mindre från styrningen än det gjort från framväxeln :-)




4 kommentarer:

  1. Kan du inte göra en till och skicka över?

    ;o)

    Skämt åsido så ser den ju ut att göra jobbet och risken för haveri känns väl ganska liten.

    Har faktiskt funderat på att skaffa en kedjestyrare till Transan och ta bort lillklingan men de flesta är ju så fläskiga och otympliga.

    SvaraRadera
  2. Ja, det mesta i kedjestyrarväg är tyvärr otympligt, Jump Stop undantaget. Det min lösning saknar är ju en rulle nertill för att undvika att kedjan kliver av klingan undertill när man trampar bakåt men det tycker jag inte är fullt så nödvändigt på en stigcykel som för nerförsåka.

    SvaraRadera
  3. Har du testat utan?

    Med en riktig klinga fram borde det kunna funka?

    Fast en smutt lösning är det ju, men när ska du ta bort bakväxeln då? ;)

    SvaraRadera
  4. Ta bort bakväxeln?!? Sånt funkar bara i tokholm...

    SvaraRadera