Susnet

2008-09-17

Näthandel

I går kom sista prylarna som behövdes för att serva färdigt Gloryn; ersättningslager till RaceFace X-Type-vevlagret från Enduro Fork Seals. Det var en smal sak att byta kullagrena; demontera vevlagerkopparna, banka med hammare och dorn ur de gamla (extremt trötta) lagren från insidan och pressa i de nya med hjälp av skruvstädet och de gamla lagren som mellanlägg. De nya lagren svamlar inte med plasthylsor utan är istället större och borde således hålla bättre. Även tätningarna verkar bättre men tiden lär visa om så är fallet. Förresten, lagren passar även Shimano HTII.
Tillsammans med lagren kom även ett gäng gaffeltätningar (Pike, Boxxer, 66) och även originalpackningssatser till Fox Floaten på S-Works Enduron då de var extremt prisvärda. Dessa går visserligen att få fram från till exempel Dr Spoke och en del andra handlare (dock inga för mig lokala) men kostar då närapå fem gånger så mycket...
Från mtb-bearings.com har tidigare kommit ett kuvert med komplett lagersats till Gloryn. Steve gav 25% rabatt då jag tog fram vilka lager som ska ingå i satsen och bad samtidigt om ursäkt för den höga portokostnaden, hisnande 9$. Hyvens kille som ger superservice; snabb, trevlig och prisvärda grejer.
Derailleurhanger.com skickade ett Glory-växelöra från staterna på tre dagar. Det skulle ta min lokala handlare längre att få in ett och när det väl kommit skulle det varit dyrare...
Ett telefonsamtal till TFTuned resulterade i en fjäder till bakdämparen i brevlådan tre dagar senare. Samma sak med dem, trevliga och snabba. Kanske inte jättebilliga men desto kunnigare. Förresten, att det ska vara så märkvärdigt att få tag i något så basalt som en dämparfjäder. Hos de lokala handlarna var det nitlott (otippat...) och få nätshoppar har dem till vettiga priser. Galet!
Jag vet att många av mina 08-bekantingar vurmar för sina lokala handlare men det är tur att näthandlare som de ovan (och andra) finns annars skulle det vara hopplöst att få tag på grejer till vettiga priser och i rimlig tid i mindre städer som Piteå.

7 kommentarer:

  1. Onekligen gräver de lokala handlarna sin egen grav. När de inte sn kan få fram samma sak överhuvudtaget, kan man undra. Att det blir lite dyrare kan jag förstå, de har butikskostnader osv. Men att de inte ens kan få fram saker är illa.

    SvaraRadera
  2. Jag vurmar för de lokala handlarna, men det beror ju på att dom handlarna jag handlar av (Pedalogerna och Sportson Södermalm) lyckas få fram de saker jag vill ha. Sen när det kommer till däck ála Schwalbe kan ju ingen LBS konkurrera med exempelvis från Tyskland.
    Har kollat lite på Campa Ergopower reglage och med den rabatt jag har hos Pedalogerna (20%) och faktumet att jag slipper frakten gör att prisskillnaden blir marginell och då handlar jag lokalt. Däremot så tänker jag inte kasta bort pengarna bara för att handla lokalt.

    Btw, är det verligen värt att byta lagrena i vevlagerkopparna? Ett helt nytt GXP (om man har SRAM eller Truvativ) kostar ju under 300 bagare.

    SvaraRadera
  3. Johan: GXP-lager passar inte Shimano och RaceFace (som däremot är kompatibla sinsemellan). Ett nytt komplett RF- eller Shimanolager kostar kring 400:- och att byta själva kullagren kostar 15$ och en halvtimma i garaget... Och då får man iaf på pappret en bättre produkt. Jag skriver "på pappret" eftersom jag faktist inte har förstahandserfarenhet av hur Enduro håller. Men enligt "alla" håller de mycket bättre än både RF och Shimano.

    SvaraRadera
  4. Tja, då kan det ju vara värt det. Speciellt om de nya lagrena är bättre med. Sen är det ju lite kul att meka med.

    SvaraRadera
  5. Jag har ett par utbyteslager till HTII från Enduro liggande sen ett år tillbaka, men jag kom på att jag hade ett annat vevparti med friska lager så jag har inte kommit mig för att byta än. De har dock hållit fint i sin lilla plastpåse det senaste året. :)

    Gott att du fixat så jag kan köpa lagerkitt till min Glory sedan, den har dock bara rullat 45h än så det lär väl dröja iaf. en säsong till får man hoppas.

    Jag tycker det är för omständigt att jaga delar på telefon så jag handlar nästan bara i webbshop, men så behöver jag inte kompetensen hos LBS heller.

    Ordverifieringen börjar med SCF. :)

    SvaraRadera
  6. Vilken hårdheet kör du på fjädern nu?
    400 eller 450?

    Jag står själv och väger mellan dessa hårdheter, dock så känns det som att 450, lågt tryck, 37mm IFP och minimal preload kommer att vara bättre än 400 med en hel del preload, mycket luft och typ 30mm IFP

    SvaraRadera
  7. Från mitt setup dokument:

    Olja: Spectro 125/150 (26,1 CSt, original 31,8 CSt)
    IFP: 33 mm
    Fjäder: 400 lbs
    Boost: 150 psi
    Preload: 0
    Retur: 7

    Jag väger i dag 77 kg i födelsedagskostymen.

    SvaraRadera