Susnet

2008-10-19

Poploc downgrade

I kväll har jag roat mig med att nedgradera Piken på S-Works Enduron genom att ta bort Poplocen eftersom jag aldrig använder reglaget på styret. Att växla mellan låst/olåst gaffel hela tiden under hojandet är inte för mig och som jag vill använda Piken, med lite floodgate på och kompressionsjusteringen helt stängd (för att ge lite plattform och undvika brake dive), behövs inget reglage på styret. Jag testade att bara ta bort reglaget men det var inget vidare då kompressionsjusteringen då alltid är helt öppen på grund av att den är fjäderbelastad.
Skillnaden mellan en Pike/Reba/Revelation med Poploc och en utan är alltså inte bara det styrmonterade reglaget utan också själva Motion Control-tuben (Moco). Kompressionsjusteringen i tuben avsedd för Poploc är fjäderbelastad och har sin naturliga position i läget med kompressionen helt öppen.
Vill man lägga till eller ta bort Poploc på sin Pike/Reba/Revelation säger Rock Shox att man ska köpa en ny komplett MoCo-assembly. Att MoCo-assemblyn går att skruva isär talar man inte överhuvudtaget om. Men det är så enkelt att top capen är skruvad på MoCo-tuben med vänstergänga och med den borta är det bara att dra isär resten. Det är då möjligt att byta eventuella skadade interna tätningar som kan ge läkage upptill på kompressionsjuseringen, inte helt ovanligt på Pike/Reba - min till exempel. På en MoCo avsedd för Poploc går det också bra att ta bort fjädern på kompressionsjusteringen vilket jag alltså gjorde. Jag monterade även en extra o-ring mellan top-cap och kompressionsjusteringens invärtes delar för att täta ytterligare. Beroende på hur tjock o-ring man använder kläms den ihop något när man skruvar fast top-capen på tuben och kompressionsjusteringen kan bli lite trögare. Med o-ringen jag hade som passade blev det lite trögare men inte så det spelar någon roll.
Med MoCon monterad i gaffelns högerben igen återstod en sak, att fixa så att man får grepp med fingrarna på reglaget för kompressionsjusteringen. På Poploc-MoCon är reglaget nämligen helt runt och slätt, med en klämskruv för att fästa vajern till reglaget på styret. Reglaget med en liten "knopp" på sidan som sitter på icke-Poploc gafflarna finns att köpa löst men jag gjorde istället en fullösning och ersatte den korta klämskruven med en längre vanlig skruv som fingrarna kan få tag i. Uppdraget fullgjort: ett stycke Pike utan reglage på styret men med fungerande kompressionsjustering.

4 kommentarer:

  1. Wicked.....

    Har du läst dig till det där eller testade du bara?
    Jag fick ju en ny gaffel (tack Sportson/Vartex/RockShox för det) då min tyskinköpta Revelation med PopLoc ballade ur. På den nya gaffeln satt det dock ingen PopLoc MoCo del och jag gjorde som jag tror att du gör, kör den låst med floodgaten ganska löst inställd så den "kickar loss" så fort det kommer lite stök och det är ju satans så mycket smidigare än att hålla på med reglaget på styret. Så nu i efterhand är jag tacksam över att jag fick en "felaktig" gaffel från Sportson.

    SvaraRadera
  2. Precis, låst och med bara några klick på floodgaten för att få lite plattform är mumma. Jag tycker MoCo-gafflarna dyker väl mycket vid bromsning om man kör kompressionen helt öppen.
    Jag stod länge och väl och stirrade på MoCo-assemblyn innan jag fick för mig att testa att bara skruva på skiten åt båda hållen. Et voila, vänstergänga är det.

    SvaraRadera
  3. Elegant Machinery som ljuder i mina högtalare just nu är kanske inte så passande ditt fulmek? ;)

    SvaraRadera
  4. Jajaja, jag ska fixa nåt elegantare på reglaget :-) Jag vet hur jag ska göra, måste bara hitta nån lämplig bit att dremla i form.

    SvaraRadera