Susnet

2008-11-19

29er, bah!

Mina hjul är minst 54" :-)

Som synes står solen lågt även mitt på dagen. Men så är det ganska precis en månad kvar till midvintersolståndet också. Skuggan på bilden tillhör min Marin Palisades Trail som i går fick sitt sen länge krånglande LX-bakväxleri utbytt till överblivna SRAM-grejer och på samma gång heldraget hölje till bakväxeln. Varför inte alla hojar har heldraget från början övergår mitt förstånd. Det är helt överlägset vad gäller funktion och underhåll (snarare avsaknaden av underhåll). Visst, man får offra några gram till viktgudarna med det långa höljet men det är det värt.

Nu är för övrigt dubbdäcken (Nokian WXC 300) avdammade och monterade vilket behövs. I och för sig inte just där bilden togs men det är överlag mycket is efter växlande plus- och minusgrader.

4 kommentarer:

  1. Det ser ju onekligen härligt ut. Jag har fått för mig att heldraget skulle vara sämre för att vajern inte löper fritt. Skönt att det inte är så med tanke på min Peregrine och Swiften (när jag ska köra med växlar på den dvs).

    SvaraRadera
  2. Jag har fräst ur mina vajerstopp så jag kan köra heldraget.

    På Gloryn är det nästan heldraget, men de har skarvat två bitar där bak - mycket underligt.

    Heldraget ger något sämre växling i teorin, vajerhölje flexar mycket mer än en ram gör mellan vajerstoppen. Att köra heldragna bromshöljen är därför ingen höjdare.

    Å du *micke*, dina hjul ser aningen ovala ut?

    SvaraRadera
  3. Jaså, på min Glory är det heldraget? Men nu när jag tänker på det finns iofs ett vajerstopp på ovansidan på svingen så mitt heldragna är antagligen ordnat i efterhand. Jag har hur som helst dragit om höljet då ursprungsdragningen gav spökväxlingar trots tillräckligt långt hölje/vajer. Det är tydligen ett problem på många Giant som har samma/liknande dragning över länkaget. Undrar hur de tänkte med det där vajerstoppe föresten? "Ja vi kör heldraget. Men inte sista biten. Vi gör en skarv som kan flexa och där skit kan komma in." Say what?
    Nackdelen med flexande heldraget vajerhölje är högst teoretisk imho. Jag kan överhuvudtaget inte märka att det skulle växla sämre. Däremot med bromsar kan jag förstå, det är ju helt andra krafter på vajer och hölje. Men vem kör vajeraktiverade bromsar? Sååå 1900-tal... ;-)

    SvaraRadera
  4. Ska fota av hur dragningen är.

    Har kört heldraget på 5-Spoten sedan 2005 och det funkar verkligen kalas!

    Ordverifieringen är: mancyc, manlig cykling? :)

    SvaraRadera