Susnet

2008-11-21

Hjulbyggnation igen

Framhjulet som sitter på Marinen består av en Mavic X317 på ett XT755. Om du inte känner igen Mavicfälgen X317 så är det för att det är ett antikt namn för XC717 Disc. Ja, hjulet är gammalt men inte mycket använt och definitivt inte misshandlat. Jag störde mig förra vintern på att inte enkelt kunna skifta hjul med dubbdäck mellan Marinen och S-Works Enduron (Marinen har en Rock Shox Psylo för 9 mm axel och Enduron en Pike för 20 mm). Jag kunde förstås köpt ytterligare en uppsättning dubbat men det känns omotiverat då det inte är särskilt ofta de behövs i skogen här uppe. Men i och med att jag fick ett nav över löste det sig fint, jag har nämligen adaptrar för både 20 och 9 mm till det navet. När jag köpte det kallades det "Dimension 20 mm" men samma nav har även sålts som Novatec och Marzocchi. Så i dag blev det byte av nav på framhjulet i fråga. Bara för att det säkert retar någon byggde jag med svarta ekrar på skivsidan och vanliga blanka på andra sidan :-)
Så nu har jag Nokian WXC300 på ett hjulpar som alltså passar på både Marinen och Enduron. Praktiskt. Och billigt jämfört med att skaffa ytterligare ett par dubbdäck.

5 kommentarer:

  1. Måste ta tag i det där med hjulbyggnation. Gör det mesta med hojen, men ännu inte just det. Men nu i vinter så...

    Min alldeles egna studiecirkel

    SvaraRadera
  2. Jag byggde mitt första hjul 2004 tror jag. Det lever än :-) I min erfarenhet så är det mycket enklare än medelcyklisten tror att bygga hjul som är tillräckligt bra. Missa inte Sheldon Brown när du kommer igång med din studiecirkel.

    SvaraRadera
  3. Jag byggde mina hjul tvärtemot Sheldon insåg jag i efterhand, vilket inte är fel men en annan skola tydligen. Nästa gång ska jag bygga efter Sheldon tänkte jag dock

    SvaraRadera
  4. Du tänkte avseende trailing/leading ekrar på insida/utsida navflänsarna? Skägget Shledon konstaterar att det inte spelar någon roll men att det är enklare att ekra upp med trailing ekrar på insida flänsen.

    SvaraRadera
  5. Japp, det var det jag syftade på. Han har definitivt rätt i att det är mekigare att ekra upp det så som jag gjorde men det var ju de första hjulen jag byggde och dom gjorde jag efter Leos strålande beskrivning. Nästa ska jag dock göra på det andra sättet för att se om det är enklare. Måste bara få lite pengar så jag kan köpa mig det där gröna CK-SS navet.

    SvaraRadera