Susnet

2008-12-14

66 RC2X -> SL

I och med att jag skaffade Gloryn för rent utförsåka så behöver SX Trailen inte längre fylla den rollen. Delar har därför bytt plats mellan hojar och tagits fram ur gömmor för att kitta den mot att vara mer trampbar skojhoj. Tänk lättare hjul och däck, längre styrstam och sadelstolpe, två klingor och ingen kedjestyrare. Men det är svårt att komma ifrån att 66 RC2Xen i fronten är ett bojsänke. Med sina tre kilo är den nästan lika tung som Boxxern på Gloryn. Visserligen en mycket kompetent gaffel men likväl ett bojsänke. Följdaktligen har jag funderat på en lättare (men lika kapabel) gaffel och har sneglat på någonting som en RS Lyrik Solo Air. En dylik kostar dessvärre fläsk så det var inte aktuellt utan billigare alternativ måste fram.
Så såg jag en begagnad Marzocchi 66 SL med skadat höger innerben för nästan inga pengar alls på Swebikers Köp&Sälj. På vinst och förlust köpte jag gaffeln som enligt säljaren läkte både olja och luft men kanske kunde användas som reservdelslager. Mycket riktigt var paketet som jag hämtade ut kladdigt av gaffelolja...

Skadan på innerbenet som föregående ägare försökt fylla

Efter en del kärlek, inklusive öppning av SL-cartridgen (luftfjäderenheten som bara kan servas av Marzocchi, yeah right), har jag nu fått ihop en 66a bestående av innerben/krona/styrrör från RC2X och luftfjäderenhet samt ytterben från SL. Kompression/retur-cartridgen i högerbenet är likadan i båda versionerna så jag tog den som låg närmast på mekbänken. Ytterbenen från SLen använde jag bara för att de är svarta och passar bättre på den brun/svarta SX Trailen. Då dekalerna satt snett, precis som på RC2Xen, strippade jag dem direkt. Allt toppades med olje- och dammtätningar från Enduro.

Karaktäristiskt blå dammtätning från Enduro.

Gaffeln funkar hur bra som helst och när man labbat fram rätt lufttryck i alla fyra(!) ventiler är den närapå lika plush som RC2Xen. Att stålfjädrar, fjädersäten och större oljevolymer gett plats åt luftcartridgen innebär att SX Trailen nu är närmare ett halvt kilo lättare i fronten :-)

Komplett SX Trail. Ja, vi har fått massor med lappmögel :-/

3 kommentarer:

  1. Måste ju säga att jag bugar mig av imponering... Själv bytte jag hjullager igår och det gick ju förvisso bra men är ju ganska enkelt i jämförelse.

    SvaraRadera
  2. Ninjaklass både på mekandet och utseendet. :)

    SvaraRadera
  3. Snyggt, både jobb och hoj. Och så är det ju sådär politiskt korrekt med återbruk, me like

    SvaraRadera