Susnet

2008-12-05

DHX-service igen

Jag bytte olja i Fox DHX 4an på Gloryn idag. Eftersom jag varit genom proceduren tidigare så gick det smärtfritt. Dämparen har ju gått en sommar i Åre och oljan såg minst sagt risig ut. Korken jag hällt lite olja i har vit botten och det är bara några millimeter olja...

Det var nog dags att byta... På lappen mina beräkningar av minimidjupet för IFPn.

Rengjord och isärplockad.

Redo för fyllning. En Brämhultsflaska passar som handsken.

Det som är mest tålamodsprövande är att få den nya oljan fri från luft när man fyller dämparen igen. Luft gömmer sig mellan kolvens shims, i det ihåliga dämparskaftet där returjusteringsnålen finns, i Pro Pedal-mekanismen och under IFPn. Enda sättet att få ut eländet är att cirkulera oljan i dämparen genom att röra dämparskaftet ut och in. Igen och igen och igen. Jag stod nog en kvart, tjugo minuter med det.

Bubbelfritt. Äntligen!

Med frisk olja i blev dämparen märkbart piggare med framför allt snabbare retur. IFPn sitter förresten på 30 mm i en 240x76 mm (9,5x3 tum) Fox DHX 4. Den med gott minne noterar att det är mindre jämfört med en 222x70 DHX 5 där den sitter på 39 mm. Detta trots mindre slaglängd och därmed mindre dämparskaft som kräver plats i dämparkroppen vid full komression. Det beror på att på DHX 5an är luftkammaren i piggybacken justerbar och det måste finnas plats för dämparskaftets volym även med volymjusteringen inskruvad maximalt. En DHX 5 kan alltså göras linjärare än DHX 4 med IFP-djupen som är satta från fabrik. Fakta är att de 30 mm som IFP är satt på i DHX 4 är nära de 28 mm som är minimum enligt mina beräkningar. Nu är det förstås inte raketvetenskap att öka IFP-djupet på en DHX 4 men riktigt lika enkelt som att skruva på 5ans ratt är det ju inte...

6 kommentarer:

  1. Trevlig olja!
    Jag tror att min åre glory ska få samma behandling i helgen.

    Vilket djup satt ifp. på från början, då jag gillar hur den är nu?
    Vilken olja användes?

    SvaraRadera
  2. Mumsig värre :-/
    IFPn satt på 30 mm och jag smällde in den på samma. Men mät djupet i din (innan du skruvar isär resten), vore intressant att se om det varierar mellan olika exemplar.
    Jag slängde i samma olja som jag med gott resultat hällde i DHX 5an, Spectro cartridge fork oil 125/150 med 26,1 CSt. Fox originalolja (Torco RSF Medium) ligger på 31,8 CSt så dämparen blir något livligare med den tunnare oljan.

    SvaraRadera
  3. Jag har bara kört 50 h med min DHX 5, så jag låter den nog gå en säsong till innan jag gör samma procedur. :)

    Trevligt med saker man kan hemmameka.

    SvaraRadera
  4. IFP satt och gömmde sig på 36,3mm i min.
    Om jag har fattat rätt så blir den linjärare ju djupare IFP sitter.

    Oljan som min dämpare får är Redline Racing 5w.

    SvaraRadera
  5. Intressant att det skiljer så mycket som 6 mm på IFPns position.
    Och det stämmer, djupare IFP = linjärare dämpare.

    SvaraRadera
  6. Sådärja, nu är min DHX också servad.
    Det behövdes verkligen, oljan var nästan lika svart som din.
    Och alla svinglager, navlager och mocon i boxxern fick sig också en genomgång. Nu är hela hojen som ny och jag längtar verkligen till nästa svartrace.

    SvaraRadera