Susnet

2008-12-29

Microdrive på P2an

Det överdimensionerade, eller överbyggda som en del göteborgare skulle sagt, bakhjulet som suttit på P2an har avyttrats och ersatts av ett annat som blivit över. Mavic EX729 på XT-nav med genomgående axel har bytts mot Mavic EN321 (aka F219 aka XM321), även den på XT-nav. Den genomgående axeln med muttrar flyttades över till det "nya" hjulet.
P2ans baktriangel är off-set 6mm åt höger för att hjulet ska kunna byggas symmetriskt med fälgen mitt över ett vanligt kassettnavs flänsar och därmed bli starkare. Ganska smart egentligen men bakhjul byggs ju inte på det viset normalt så XM321-hjulet fick således dishas om för att passa. Snabbt ordnat med en ekernyckel och riktstället :-)

I samma veva har singlespeedutväxlingen på 32/17 bytts mot 22/12, lite av microdrive alltså. Det ger ganska precis samma utväxling, 1,83:1 vs 1,88:1, men med mer frigång fram behövs ingen bash och även de mindre dreven i sig är lättare.

Egentligen borde jag väl slipa bort fästena för mellan/storklinga på vevpartiet för en cleanare look men det känns lite väl definitivt...

2 kommentarer:

  1. Gott nytt år, nya stigar, nya mekningar...

    SvaraRadera
  2. Kliiint!

    Ger lite mer slitage på dreven dock, färre taggar som tar lasten. Men det slits ju inte speciellt hårt alls på en SS ändå.

    SvaraRadera