Susnet

2009-01-28

Bussningsbyte

Till slut kom det, det omisskännliga tecknet på en sliten dämparbussning: ett litet klonk när jag lyfte S-Works Enduron i sadeln. En del ramar äter dämparbussningar snabbare än andra och ska man tro "alla andra" på det världsomspännande datornätverket så hör gamla endurodesignen till de hungrigare. Min ram har gått på originalbussningen sen jag fick den sent -05, alltså drygt tre år sen, så jag vet inte om jag riktigt håller med... Det blir intressant att se om polymerbussningen jag tryckte dit, den slitna var av den metalliska typen på bilden, håller lika bra.

4 kommentarer:

  1. Jag har nog en bussning av den nya typen liggande, fick den från Spec UK trots att min ram inte kom därifrån.

    Den höll oerhört mycket bättre, att din kört i flera år på en av gamla modellen låter otroligt!

    Det är ju inte bara bussningen som skiljer, det är andra distanser också. Genomgående med en distansring på varje sida istället för en som är splittad i mitten.

    SvaraRadera
  2. Även på min satt genomgående stål-"reducer" med distansringar istf tvådelad i alu. Men parat med metallisk bussning alltså. Polymerbussningen "lånade" jag från den 5th Element som blivit över från SX Trailen :-)

    SvaraRadera
  3. Min 5-Spot/Romic har käkat bussningar ganska friskt faktiskt, byter var 300:e timme eller så. Fast nu har jag ju en GravityDropper sadelstolpe så det "bussningsglappar" när man lyfter i sadeln oavsett. ;)

    SvaraRadera
  4. Bussningarna jag köpte från Betd (UK) slets ut på nolltid tyckte jag, skall försöka få tag på originalbussningar till Reignen, de är i alu men verkar ju hålla dubbelt så länge!

    SvaraRadera