Susnet

2009-01-12

Nya leksaker

I fredags landade ett vadderat kuvert i brevlådan innehållandes en Funn RSX Ti till Gloryn. "Begagnad" aldrig monterad och i kartong för under halva nypriset? Ja tack. Så nu är även titankvoten på Gloryn fylld. Kolfiberkvoten var fylld sen tidigare då distanserna på styrröret är kolfiber (originalutrustning rent utav). Direktmonterade styrstammar har både för- och nackdelar men de flesta kan nog åtminstone hålla med om att det blir en snygg och clean installation? Och det är ju som alla vet det viktigaste. Totalt sett (kortare styrrör osv) nåt halvt hekto lättare än den konventionella Brand-X som satt där innan utan att förlora något i styvhet eller styrka, snarare tvärtom. RSX Ti är inte på långa vägar någon lättviktare bland integrerade styrstammar med sina 185gr då det finns modeller ner mot 120 gram (t.ex. Point One Racings Split Second). Problemet, för mig i alla fall, är priset som tenderar att vara astronomiskt samt att de flesta modeller bara finns för oversize-styren (31,8mm).
Samma eftermiddag hämtade jag en kartong med en Mavic EN521 och ett gäng DT Competition ekrar för att bygga ihop med det Hope Pro II som blivit över efter hjulrokader/försäljningar. Hjulet slank ihop fint med ett glas rött till så nu sitter det på SX Trailen vilken jag trakterade till jobbet idag via roliga nedförslutande snöskoterspår. Det finns värre sätt att ta sig till och från jobbet :-)

4 kommentarer:

  1. Oh! Titanporr, man aldrig vara fel. Nästan synd att den var lackad. :)

    SvaraRadera
  2. Det är bara skruvarna som håller styret som är Ti. Resten är eloxerad/anodiserad alu. Fånig detalj det där med skruvarna men vad gör man inte för att få lite titan på hojen? ;-)

    SvaraRadera
  3. Ser ut som 185 gr muskler;-)

    Dessutom, lite okynnescykling till ooch från jobbet är grejen det!

    SvaraRadera
  4. Jag såg det senare när jag kollade länken, mesigt med bara bultarna i titan! ;)

    (Vanti som ordverifiering)

    SvaraRadera