Susnet

2010-04-14

Nya bromsar på Gloryn

Gloryn har fått donera jos-sjuorna till P.2an (som innan sin senaste transformation endast hade bakbroms) och stod därför utan bromsar. Pryljävulen sa Formula The One men pris/prestanda-förhållandet på dem får anses vara något ogynnsamt. Inte för att det är dåliga bromsar, tvärtom är de kanonbra, det är priset som ställer till det. Bike-Discount kunde istället tillhandahålla ett bromspar som prismässigt är som skräddarsytt för radhussmåbarnsfarsor: Avid Elixir 5 för 149€. Som bonus funkar vita bromsar rätt bra färgmässigt på Gloryn.



Jag har sedan tidigare Elixir R på Nerven och om femmorna funkar lika bra så är allt frid och fröjd. Nedköpen, i den mån de är det, från R till 5 är icke-roterbar slanganslutning på oken (inget problem på Gloryn), justeringen för "lever reach" sker med verktyg (ojoj, hur ska jag klara det?) samt att beläggen är semi-metalliska istället för sintrade (kör ner dem och montera sedan sintrade). På tal om belägg, praktiskt att slippa ha ytterligare en sorts bromsbelägg i reserv.



På bilderna sitter gamla G2-skivor men de skulle behöva riktas en smula så det blir att montera de nya G3-skivorna istället (när som helst nu).

Slangen till bakbromsen var galet lång men turligt nog hade jag Avid-oliv och "insert" liggande eftersom det är samma som Juicy. Elixir använder även samma luftningskit som Juicy men är betydligt knepigare att få luftfria. Att lossa handtaget och avsluta med att vinkla det så luftningsporten hamnar högst (bladet vertikalt) visade sig vara tricket.

Under monteringen passade jag även på att ändra slangdragningen på samma sätt som jag gjort för växelvajern.



Nu saknas bara pedaler (även de donerade till P.2an). Det lutar åt ett par Superstar CNC Nano Tech Flats eftersom de får bra recensioner och har trevligt pris utan att väga överdrivet mycket.



En sak är säker, min Glory är inte lika het som Cyklists Session 88 (mer om den en annan gång) men skoj/krona-faktorn är rätt ok :-)

4 kommentarer:

  1. Påminner mig ännu en gång att jag ska försöka reklamera mina Saint på Gloryn... Helst skulle jag sätta Magura Louise på den med, skönt med samma belägg i hela parken - som du säger.

    SvaraRadera
  2. Den är ju het, din Glory! Ser låg och cool ut, skärmen var lyckad! Men hur funkar den där bromsledningsdragningen med modulationen egentligen??

    SvaraRadera
  3. Fredrik: Tack!
    Men hur menar du att slangdragningen skulle påverka modulationen? Denna dragning kräver bara marginellt längre slang jämfört med standarddragningen.

    SvaraRadera
  4. Jo alltså slangar med mycket böj på brukar ge svampig bromskänsla tycker jag. Om du inte märkt det har du förmodligen klarat dig från att böja dom för mkt.

    SvaraRadera