Susnet

2008-09-05

Glory

Ära och berömmelse...lär den väl inte ge mig men förhoppningsvis en massa rolig utförsåkning. Nu börjar jag i alla fall ha kört Gloryn tillräckligt mycket och på tillräckligt utmanande terräng för att ha någon form av uppfattning om den.Det jag gjort sen jag fick hem den är att serva nästan allt (gaffel, styrlager, nav, frihjul, bromsar, vevlager och samtliga lager i ramen). Dämparen har jag inte servat eftersom jag väntar på mer olja. I övrigt har jag flyttat över en del grejer från SX Trailen; oversize RaceFace Evolve styre/stam till förmån för bredstyret Funn Full On 750 och en Titec-stam. Pedalerna som satt på var för sorgliga så de kasserades och NC-17 Magnesium monterades. På kedjestyrningsfronten skiftades E-13 SRS mot LG1. Downhillslangarna som satt i byttes mot en vanlig 200gr xc-slang fram och en Maxxis FR på 300gr bak för att få ner den roterande massan något. På hyrhojar garderar de sig väl mot punka så gott det bara går men jag har hittills klarat mig bra utan blytunga slangar i Maxxis DH-däck. Det som återstår att fixa rör bakdämparen. Som redan nämnts ska oljan bytas och rätt fjäder måste på. Den 500# som sitter där ger för lite sag så en 450# och kanske till och med en 400# ska införskaffas.
Som jag skrev i en kommentar till ett tidigare inlägg tycker jag Gloryn känns smidigare än 203/225mm fjädring och 19.7kg låter en tro. Och det konstiga är att jag känner mig helt hemma på den direkt. Det har inte hänt på någon cykel tidigare, det brukar krävas viss tillvänjning. Överhuvudtaget upplever jag Gloryn som väldigt neutral, välbalanserad och odramatisk. Framför allt känns den välbalanserad vad gäller kurvtagning. En del av den förmågan beror säkert på den låga vevlagerhöjden. Jag har redan upptäckt på ett väldigt handfast sätt att 225mm fjädring och en vevlagerhöjd på 355mm (8.8" och 14" för er som tänker i de termerna) gör att bashen faktiskt behövs... Vidare så upplever jag att den flyter riktigt bra över stök och mer digital terräng som saktar ner framfarten mer på andra hojar av samma typ som jag provat. Boxxer Racen i fronten gör faktiskt sitt jobb rätt ok för att vara billigast i serien. Därmed inte sagt att den inte kan bli bättre så det blir nog att skaffa Team-innehåll. Det finns även en hel del som kunde vara lättare utan att kompromissa på hållbarhet men det får väl komma framöver.

4 kommentarer:

  1. Bara den inte drar iväg i pris nu när du fick byta allt.
    Tycker fortfarande att färgen är skitsnygg.

    Se för fasen till att inte vurpa nu så du får göra som jag, gips i sex veckor och sedan rehab i ca fyra månader.

    SvaraRadera
  2. De pengar jag slängt på den hittills är för ett gäng lager till ramen och vevlagret. Resten är ren service och prylar jag redan hade. Än så länge ligger jag under budget :-)

    Usch vad träligt med gipset och rehab. Hoppas du blir fullt ok asap! Själv har jag inte tänkt ramla :-P

    SvaraRadera
  3. Jag har 450-fjäder på min med mina 95 nakna kilon.

    Upplever att baklänkaget kan låsa lite när man fegbromsar för mycket i skravel, men jag har börjat lära mig att släppa bromsarna då och ta ned farten sen istället. Än går det att göra så för jag är fegare än jag behöver och de där nio tummen räddar upp det mesta. :)

    SvaraRadera
  4. TFTuneds fjäderkalkylator tycker att jag borde ha ca 400# så det får bli både 450 och 400 så man kan prova sig fram lite.

    SvaraRadera